תיאור השיטה

עמוד:19

לימוד הלמידה הניסיון המעשי שצברה שיטת הלמידה היחידנית הוכיח , שרמת המוטיבאציה של התלמידים והמחנכים גבוהה j שיעור ההיעדרויות נמוך j הילדים רוכשים , כבר בגיל הרך , את מיומנויות הלמידה העצמית j הם מפתחים סקרנות אינטלקטואלית ורצון לשכלל את חשיבתם . והנה , תוך כדי כך הקנינו להם את יסודות הלמידה לכל חייהם . בקצרה , זוהי דרך ללמוד כיצד ללמוד . ועתה , אנו מגיעים ללב לבה של שיטת הלמידה . אין זה רק ניסיון נוסף לשנות או לשכלל את המערכת הקיימת . שיטת הלמידה היחידנית שונה בתפיסתה ובגישתה המעשית , והיא אמורה לתפוס , בבוא הזמן , את מקומו של בית-הספר . ככל שיטת חינוך אחרת , מוטל עליה להקנות מידע לתלמידי בית-הספר ולסטודנטים באוניברסיטאות והיא עושה זאת אף ביתר יעילות . אבל עיקר תפקידה הוא להכשירם להתמודד בהצלחה עם התפוצצות המידע של תקופתנו , ללמוד לחשוב , לנתח , לשלוף מידע מתאים ולהיעזר בו בפתרון בעיות , ללמוד להקשיב , להתרכז , לפרש ולהתווכח - כל זאת מתוך שלמות אינטלקטואלית . בסופו של דבר , על התלמידים והסטודנטים ללמוד כיצד ללמוד . מובן שגם במערכת למידה יהיו תלמידים נחשלים ואיטיים , אלא שכאן לפחות תוענק להם ההזדמנות להתקדם בגבולות יכולתם . בשיטת הלימוד הנהוגה כיום , שוקדים כל תלמידי הכיתה - שמספרם נע בדרךכלל בין 30 ל - 40- על אותם יעדים חינוכיים , כאשר חלק מהתלמידים אצים קדימה , וחלק פשוט נושר . בלמידה היחידנית מתקדם כל תלמיד בקצב האישי שלו ועל-פי רמת יכולתו . המחוננים פחות והאיטיים יותר יזדקקו לזמן רב יותר כדי להשלים את מטלות הלימו , ד אך לא ידבק בהם אות הכישלון במובן המקובל של המונח . אין פירוש הדבר דגם למידה אחיד לכל הילדים בכל גיל ובכל נושא , שכן לכל גיל ולכל שלב השיטות המתאימות להם . לדוגמה , הילדים בכיתות הנמוכות זקוקים להדרכה אישית וחברתית יותר מתלמידי הכיתות הגבוהות j בעיות מיוחדות עלןלןת להתעןרר לגבי ילדי גן . בני-נןער ןסטןדנטים . הייתי מצפה ששיטת הלמידה היחידנית תעבור תהליכי הסתגלות והתגוונות , ככל שתצבור ניסיון רב יותר . שיטת למידה זו מחייבת מידה של גמישות בבחירת נושאי הלימוד . למידת מקצועות , כמו : חשבון , מתמטיקה , מדעי הטבע , שפות , הבנת הנקרא ולימודי חברה עשויה לעלות יפה יותר בשיטה היחידנית מאשר מקצועות , כמו : היסטוריה , ספרות ולימודי המקרא . ייתכן שלגבי המקצועות האחרונים יידרש שילוב של למידה יחידנית , הוראה פרונטאלית ודיונים קבוצתיים .

מקס רואו


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר