למידה יחידנית

עמוד:17

תיאור השיטה שיטת הלמידה היחידנית מכירה בקיןם הבדלים ברמת היכןלת , במידת ההתעניינןת , בכישרןנןת הטבעיים ןבכןשר הריכןז של התלמידים השןנים , ןלכן היא מאפשרת לכל תלמיד להתקדם בקצב המתאים לן . שיטת הלמידה היחידנית אינה אמןרה לתפןס את מקןמה של החתירה לשןןיןן הזדמנןיןת בתחןם החינןך i להיפך , הם משלימים זה את זה , שכן הלמידה היחידנית מציעה שןןיןן הזדמנןיןת חינןכיןת לכןל , במןבן זה שכל תלמי , ד ללא הבדלי כישרןנןת אישיים , זכאי לסיכןי הןגן להתפתח בגבןלןת יכןלתן השכלית . מןתר להניח שרבים הם הצעירים המסןגלים להתקדם אל מעבר לציפיןתיהם . כדי להתקדם בכיןןן זה , הןפעלה הלמידה היחידנית על-ידי מט"ח ( מרכז לטכנןלןגיה חינןכית ) ב . 1973- כיןם היא פןעלת בשלןשים בתי-ספר ביבנה , באשדן , ד בתל-אביב ןבקרית מלאכי ןמקיפה כ 3 , 000- ילדים . בנןסף על כך לןמדים כ 30 , 000- ילדים בשיטה היחידנית , אם כי באןרח חלקי בלבד . השיטה הןנהגה גם באחדים מענפי החינןך בצה"ל , בשיתןפן של המרכז לטכנןלןגיה חינןכית . למידה יחידנית מייצגת גישה חינןכית המכירה בקיןמם של הבדלים בכישןרים ןביכןלת הלמידה בין הילדים השןנים . בהתבססה על הנחה זן , פןעלת הלמידה היחידנית ברמןת שןנןת : אבחנה המחנך מנסה לאבחן את צרכין , תחןמי התעניינןתן ןיכןלתן של כל תלמיד . התאמת פעילויות הלמידה על-פי האבחנה מתאים המחנך את פעילןיןת הלמידה ליכןלתן של כל תלמיד . הערבה המחנך מעריך כל תלמיד באןפן תמידי מבחינת הישגין ןהתנהגןתן השכלית , הרגשית ןהחברתית . המרכז לטכנןלןגיה חינןכית שןאף לקדם למידה יחידנית על-ידי הכשרה מקיפה של מחנכים ןעל-ידי פיתןח אמצעי למידה מיןחדים . עד עתה פןתחן עבןר בתיהספר היסןדיים ( כיתןת א-ן ) המקצןעןת הבאים : קריאה , הבנת הנקרא , חשבון , גיאןמטריה , כתיב ןמקרא . מקצןעןת אחרים מצןיים בשלבי הכנה . בתי-ספר המצןידים במחשבי תןא"ם משתמשים בהם כחלק מההןראה היחידנית , עבןר תרגןל ןאבחןן . הלמידה היחידנית עשןיה ללבןש צןרןת שןנןת . בתי-ספר ןמכןני מחקר אחדים עןסקים בפיתןח שיטןת למידה יחידנית . מאחר שתרןמתן של המרכז לטכנןלןגיה חינןכית בתחןם זה מןכרת לי יןתר מזן של גןפים אחרים , בחרתי להתמקד בן לצןרך הדיןן . אין בכך כדי להמעיט מחשיבןת תרןמתם של האחרים .

מקס רואו


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר