המורים למדעי הטבע

עמוד:9

הציוד המעבדתי העבודה במעבדה היא לב לבו של לימוד מדעי הטבע . לרשות מרבית חטיבותהבינייס ובתי-הספר התיכונייס עומדות מעבדות משלהס , להוציא מקומות בודדיס , כמ ו המרכז המעבדתי בבאר-שבע המשרת בתי-ספר אחדיס . בכללו , ע ונה הציוד המעבדתי במעבדות למדעי הטבע על הצרכיס , לבד מהנקודות הבאות : הציוד המתוחכס והיקר הדרוש לצורך הוראת פיזיקה בכיתות יא ו-יב אינו מצוי בכמות מספקת ; קייס מחסור בציוד מעבדתי לשימוש חד-פעמי עקב קיצוצי תקציב חוזריס ונשניס . . זוהי הערכה בכבד . בשכ החפיפה ב ין המקצועות השונים במדעי הטבע , התעורר קושי בהשגת נתונים מדויקים . המספר כולל גם ער בים ישראלים הל ומד ים במסגרת כימו די הוראת הכימיה ( כ 1 / 3- מתוך ה ( 50- והביולוג יה . למדעי הטבע בפיזיקה או תעודת הסמכה של מכללה להכשרת מוריס להורות מקצוע זה . בקבוצה זו : ל 30- אחוז מכלל המוריס לפיזיקה עשר שנות ניסיון ויותר . ל70- אחוז מכלל המוריס לפיזיקה פחות מעשר שנות ניסיון בהוראה . 30 אחוז מכלל המוריס לפיזיקה עוסקיס בהוראת מקצוע זה למעלה מ- 1 S שנה , וייתכן שהידע שלהס אינו מעודכן . בעיית המוריס לפיזיקה מחמירה בעיקר בכיתות ט ( גילאי . ( 1 S לכ 40- אחוז מכלל המוריס לפיזיקה בכיתות ט אין השכלה פורמאלית בפיזיקה , ולרוב השכלתס היא בתחוס המתמטיקה או הביולוגיה . מצב דבריס זה משתקף היטב במספר ההולך וקטן של תלמידיס הבוחריס ללמוד פיזיקה בכיתות הלימוד הגבוהות או לאחר קבלת תעודת הבגרות . ב 1983- הגיע מספרס הכולל של הסטודנטיס במסלול ההסמכה להוראת הפיזיקה , באוניברסיטאות ובמכללות להכשרת מוריס גס יח , ד ל- lS בלבד , ויש להניח שלא כולס אכן יפנו להוראה הלכה למעשה . כימיה המצב בתחוס זה נראה מעודד יותר , אלא שכאן קייס מחסור בעזריס טכנייס במעבדות . מספר הפוניס ללימודי הוראת הכימיה באוניברסיטאות ובמכללות להכשרת מוריס מגיע לכ -ס * S מדי שנה . ביולוגיה בהשוואה להוראת הפיזיקה , בעיית המוריס לביולוגיה אינה חמורה כל-כך . כ- * 12 S סטודנטיס 100 ) באוניברסיטאות ו- 2 S במכללות להכשרת מוריס ) פוניס מדי שנה ללימודי הוראת הביולוגיה .

מקס רואו


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר