הוראת מדעי הטבע

עמוד:8

המורים למדעי הטבע ייתכן שהגןרם הבןלט ןהמדרבן יןתר מכןל את התלמיד לבחןר במדעי הטבע הנן התלהבןתן ןעןמק ידיעתן של מןרהן למקצןעןת אלה בבית-הספר . ( ר"ל וובר , הפיזיקה כיוס , . ( 1956 פיזיקה מצבן של המןרה לפיזיקה חמןר משל האחרים . למספר ניכר של מןרים לפיזיקה אין הכשרה אקדמית במקצןע זה , כלןמר אין להם תןאר ביגר מספר תלמידי כיתןת יב הבןחרים להמשיך בלימןדי הכימיה ןהפיזיקה מצןי בירידה במהלך השנים האחרןנןת . בביןלןגיה , לעןמת זאת , חלה עלייה במספר זה . מקרב 13 , 000 תלמידי כיתןת יב היתה הבחירה בשנת 1981 כדלקמן : כ10- אחןזים בחרן ללמןד פיזיקה כ 7- אחןזים בחרן ללמןד כימיה כ19- אחןזים בחרן ללמןד ביןלןגיה . אחןזי הבחירה הנמןכים במקצןעןת הפיזיקה ןהכימיה מצביעים על חןמרת הבעיה , מאחר שלצד המתמטיקה , נחשבים שני אלה למקצןעןת היסןד הדרןשים ללימןדי הטכנןלןגיה השןנים . בבןאם לבחןר את מסלןל הלימןדים הגבןהים שלהם , מןדרכים בןגרי בתי-הספר התיכןניים במידה לא מבןטלת על-ידי האפשרןיןת שתיפתחנה בפניהם בעתי , ד בעקבןת ההשכלה שירכשן . יש בכך להסביר את העדפת המקצןעןת הטכניים ( אלקטרןניקה , לימןדי המחשב ) על פני מסלןלי הלימןדים במדעי הטבע . ביפאן , בגרמניה ןבברה " מ חןבה על כל התלמידים ללמןד פיזיקה במסגרת הלימןדים הכלליים , ןתכןפןת מתחילים בלימןד מקצןע זה כבר בכיתןת הנמןכןת . י ש הרןאים במערכת החינןך היפאנית , שבה מןשם הדגש בהןראת מדעי הטבע ןהמתמטיקה , גןרם חשןב בתהליך צמיחתה ןהתפתחןתה של מעצמה עתירת טכנןלןגיה זן . על הרשןיןת המןסמכןת לכך בישראל לתת את הדעת בדחיפןת להבנת הסיבןת לירידה שחלה במספר הנרשמים ללימןדי הפיזיקה ןהכימיה , ןלחפש דרכים לשינןי מגמה זן . לבד מהיבטים , כמן תעסןקה ןשיקןלים כלכליים , יש להתחשב בגןרמים הבאים : כשירןתם של המןרים למדעי הטבע איכןתן של הציןד המעבדתי תכנ י הלימןד .

מקס רואו


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר