המורים

עמוד:7

הוראת מדעי הטבע מספר בתי-הספר העבריים בישראל ב 1982 / 83- התחלק לסוגיו כדלקמן : בתי-ספר יסודיים 1 , 500 בתי-ספר תיכוניים ( כולל חטיבות-הביניים ) 500 סד-הכול - - - - - -- - 2 , 000 מספר המורים למדעי הטבע והמתמטיקה התחלק בערך כך : טבלה זו מצביעה על ירידה משמעותית במספר המורים לפיזיקה ולכימיה , ועל עלייה במספר המורים לביולוגיה . נמצא שישנו מיתאם חיובי בין נתונים אלה לבין הנתונים על השינויים במספר התלמידים שבחרו במקצועות אלו . לא יהיה זה הוגן לדון בבעיית ההוראה בלי להביא בחשבון את הגידול הפתאומי באוכלוסיית המדינה , ואת הצורך הדחוף לשלב במערכת החינוך אנשים שכישוריהם לא ענו על הנדרש . למען האמת , עצם הצלחתו של משרד החינוך לספק כ- 70 , OOO מורים למערכת החינוך העברית מעוררת התפעלות . ואולם , עם חלוף הזמן , אין די בסגל מורים גדול גרידא . עליהם גם להיות בעלי כישורים הולמים וכוח השפעה רב יותר . בבית-הספר , כפי שאנו מכירים אותו כיום , נראה כי דרישה מעין זו כמעט שאינה ניתנת לביצוע הלכה למעשה . קשה לצפות ממדינה שאוכלוסייתה מונה כשלושה וחצי מיליון נפש שתעמיד 70 , 000-60 , 000 מורים בעלי כישורים הולמים . בסיס כוח-האדם קטן מכדי לענות על דרישה כה נרחבת . העלייה ההמונית והקניית חינוך להמונים הן בגדר נסיבות מקילות היכולות להסביר את בעיית ההוראה הנוכחית . עם זאת , משך חייהן של נסיבות מקילות אלה מוגבל , ואין להמשיך ולנפנף בהן לנצח . אם נמשיך במדיניות הקיימת לגבי רמת שכרם של המורים , דרכי הכשרתם ומעמדם , תלך בעיית מקצוע ההוראה ותחמיר , וייתכן אף שתביא לסחף בתשתית המערכת כולה .

מקס רואו


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר