רמת ההישגים

עמוד:4

המורים על מקצוע ההוראה להימנות עם המכובדים שבמקצועות , אלא ששכרם הזעום של המורים בישראל ומעמדם הנמוך יחסית אינם משקפים נאמנה את תרומתם החיונית לחברה . לזכותו של הציבור הישראלי ייאמר , שמקצוע ההוראה זוכה עדיין ליוקרה רבה . כך עולה מתוך מחקר שערכה ד יי ר ורד קראוס מאוניברסיטת חיפה לפני שנים אחדות . מקצועות ההוראה והניהול החינוכי זכו לדירוג 93-78 בסולם הערכה בן 100 נקודות 180 . מקצועות אחרים זכו לדירוג נמוך מזה . יש בממצאים אלה מקור לעידו , ד אולם אין בהם כדי לשקף את המציאות בשטח i מקצוע ההוראה אינו ניצב בראש סולם העדיפויות , כאשר גברים ונשים צעירים בישראל מחליטים על עתידם המקצועי . מספר משרות ההוראה בבתי-הספר העבריים בישראל התחלק ב 1982 / 83- כך : נתוניס אלה , בדומה לנתוניס בטבלאות האחרות , הס בגדר הערכה בלבד . הקשייס שבהס ב , 1948- עם הקמת המדינה , מנתה האוכלוסייה היהודית בישראל כ- 600 , OOO נפש . כיום , ב , 1984- מגיע מספר התלמידים במערכת החינוך העברי לבדה ל- . 700 , OOO אין תימה אפוא שהחלת חוק חינוך חובה לכול עד גיל , 16 הביאה לירידה מסוימת ברמת הלימודים הכללית ולאחוז ניכר של תלמידים נחשלים . מחיר מעין זה היה הכרחי - לפחות בראשית הדרך - כדי לאפשר את פתיחת שערי החינוך להמוני העולים החדשים שבאו משבעים תפוצות אתניות שונות . מטרתי העיקרית איננה לצרף את קולי למקהלת המקטרגים אלא דווקא לטעון שתקופת המבחן , על חולשותיה , היא נחלת העבר ובית-הספר , במתכונתו כיום , מתקרב אל סוף דרכו ואל סיום שליחותו . בשלב זה יש מקום להערכה מחדש ולחיפוש דרכים אחרות שיבטיחו חינוך נאות לנוער , גם אם הדבר יהיה כרוך במאבק עם גורמים שמרניים ובעלי עניין - ואבני נגף אחרות - במימסד החינוכי .

מקס רואו


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר