רמת ההישגים

עמוד:3

וללימודי הטכנולוגיה . ממצאיה העיקריים של הוועדה העלו , ששנות הלימוד במערכת הלימודית הקיימת - קרי , בבית-הספר היסודי ובתיכון - לא הכינו כראוי את הבוגרים ללימודים גבוהים במקצועות שנבדקו . ממצאים אלה מוסברים , בחלקם , על-ידי קיצוצי התקציב שהונהגו בשנים האחרונות , קיצוצים שהביאו לצמצום של מספר שעות הלימוד במקצועות אלה , ובחלקם , על-ידי מספרם הנמוך של מורים , שהם בעלי כישורים מתאימים במקצועות אלה . " * " * " * על אף החלת חוק חינוך חובה עד לכיתה העשירית ( גילאי , ( 16 נותרו הישגיהן של שתי קבוצות נוער נמוכים מהנדרש : האחת - נוער שוליים , נוער חסר מסגרת , והאחרת - תלמידים נחשלים , אלה שהפיקו רק תועלת מזערית מלימודיהם בבית-הספר . נוער שוליים קבוצה זו כוללת בני-נוער בקבוצת הגיל , 17-14 שאינם לומדים בבית-הספר , אינם מועסקים בעבודה קבועה ואינם מגויסים לצה"ל . כשמונה אחוזים מכלל הנוער בגילאים אלה בישראל נכללים בקטיגוריה זו של נוער חסר מסגרת . כל אחת מקבוצות גיל אלה כוללת 55 , 000 בני-נוער ; ארבע קבוצות פירושו 220 , 000 בני-נוער , ושמונה אחוזים מכך מסתכמים ל 17 , 600- בני-נוער חסרי מסגרת , כאשר 2 / 3 מהם בנים , והשאר בנות . בפרוייקטים ניסיוניים שתוכננו במיוחד למטרה זו , מנסים " לחלץ" בני-נוער אלה מסכנת הידרדרות לעולם הפשע . באחד מהפרוייקטים האלה - המכונה יי מנוף - " נדון בהמשך תלמידים נחשלים כשבעה אחוזים מארבע קבוצות הגיל הנדונות הם תלמידים נחשלים . הם אמנם למדו בבית-הספר שנים אחדות , אך הידע שרכשו במהלכן זעום למדי . שבעה אחוזים מתוך 220 , 000 פירושו 15 , 400 בני-נוער . חלקם משובצים במסגרת הצבא בקורסים לחינוך משקם כמתואר להלן " * " * " * . הקורסים לחינוך משלים לחיילים מעוטי השכלה ניתנים במסגרת הצבא במספר בתי-ספר שהוקמו במיוחד למטרה זו . הדגש בהם מושם בלימוד חשבון ובהבנת הנקרא . במקרים רבים רמת ההשכלה הכללית של התלמידים בקורסים אלה אינה עולה על זו של ילדים בני עשר . הפ י רוט של מה שנראה ככישלונות חינוכיים צריך היה לשמש מקור לדאגה . יחד עם זאת , אינני סבור שיש בו כדי להצדיק את המסקנות הקודרות שהוסקו מן הסקרים .

מקס רואו


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר