א. הגישה הביהביוריססית

עמוד:13

בחיזוק כזה תחזור אצלו שוב ושוב . יש להדגיש כי חיזוק חיובי יישמר ואף יגביר את ההתנהגות שהייתה לפניו , ולכן על המורה לדאוג להפסקת החיזוקים החיוביים המלווים התנהגות בעייתית ולתגמל רק התנהגות המוגדרת נכונה . על המורה להחליט על מערכת תגמולים , שבעזרתה יוכל להגביר את תדירות הופעת ההתנהגויות הנכונות אצל הילד המפריע . במערכת כזו ניתן לכלול : דברי הערכה ועידוד " ) יפה מאוד , " "עזרת" וכדומה , ( מתן תפקידים בעלי סטטוס חברתי " ) אתה תהיה אחראי על , (" ... או תגמולים ישירים יותר " ) מי שעונה בהצבעה שלוש פעמים במהלך השיעור , יוכל לבחור בעצמו את הנושא לדיון שינחה . ( " חשוב , בו בזמן , שהמורה יתעלם במידת האפשר מההתנהגויות המפריעות אם אין בהן הגזמה או סיכון . לא ניתן , לדוגמה , להתעלם מתופעות אלימות כדי להביא להיעלמותן ההדרגתית . את החיזוק יש לתת רק במהלך ביצוע ההתנהגות הרצויה או מיד לאחריה , ולהימנע מלתת חיזוק ( למשל : כעס (! כאשר הילד מבצע התנהגות בלתי רצויה . חיזוק מלא וחיזוק חלקי - חיזוק מלא הוא חיזוק הניתן על כל התנהגות רצויה ( או מפריעה ) שהילד מבצע , בעוד חיזוק חלקי ניתן רק על חלק מהתגובות . בשלבים הראשונים של הלמידה , כלומר בשלב שבו מלמדים תגובה חדשה , תתרחש למידה מהירה יותר של ההתנהגות הנכונה אם כל תגובה רצויה תזכה בחיזוק . עם זאת , יש לזכור כי זמן ההכחדה של התנהגות שנלמדה על ידי חיזוק חלקי ארוך יותר מן הזמן הנדרש להכחדת התנהגות שנלמדה על ידי חיזוק מלא . כלומר , כדי ליצור שינוי התנהגותי ולהופכו להרגל של קבע , על המורה להתחיל במתן חיזוק לאחר כל התנהגות של התלמיד שהוגדרה כנכונה , ובהדרגה ליצור רווחים , כך שלא כל תגובה תקבל חיזוק . תהליך זה מתרחש ממילא כדרך כלל במציאות : תחילה מקפיד המורה להגיב לכל התנהגות נכונה שמבצע תלמיד אשר קודם לכן נהג להפריע , ובהדרגה יורדת תדירות התגובות . יש להדגיש כי על התהליך להיות הדרגתי , שאם לא כן , תהיה הכחדה מהירה . אם ילד למד לצפות להערה חיובית מהמורה לאחר ביצוע כל התנהגות נכונה שלו , וחיזוקים אלה ייפסקו בבת אחת , יבין הילד שהתנהגותו הנכונה אינה משתלמת עוד . אם , לעומת זאת , החיזוק שניתן הוא חלקי , לא מסודר , אקראי , הילד לא יתייאש , הוא ינסה שוב ושוב להתנהג כראוי , בציפייה שאולי בסופו של דבר יגיע החיזוק . חיזוק שלילי - מאורע שהילד מעוניין להימנע ממנו ואף מוכן להתנהג "בצורה נכונה" כדי לצמצמו או להפסיקו . חיזוק שלילי הוא מאורע המגביר את הסיכוי שהתגובה המפסיקה אותו תחזור בעתיד במצב דומה . לדוגמה : כדי להסיר איום תלוי ועומד , ילמד ילד להשתמש במושגים כגון : "סליחה , " "לא בכוונה . " חשוב להזכיר שוב , כי החיזוק צריך להיתפס כשלילי בעיני הילד . לעתים גערות של המורה , הרואה בהן חיזוק שלילי , נתפסות כמתן תשומת לב ( היינו חיזוק חיובי ) בעיני התלמיד .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר