מבוא ראשון: על המטפורה ועל חשיבה במטפורות

עמוד:11

. 1 עמוס צור מזמין אותנו לדבר בשפת הךמיונפורה המשלבת דמיון ומטפורות . הוא טוען , כי השימוש בשפה זו מעשיר ומגוון את תהליך ההכשרה ומסייע במצבים של אי בהירות או של "תקיעות . " שפת הדמיונפורה פועלת באמצעות עקיפת תהליכי חשיבה רגילים , על ידי הגברת הריכוז בעולם הפנימי , באמצעות יצירת התנסות חווייתית רגשית , על ידי חיפוש וגילוי משאבים פנימיים ובאמצעות הגברת תחושה של שליטה ושל יעילות . . 2 אריאלה גדרון מדברת במונחים של חשיבה מדמיינת . היא מתארת תהליך אפשרי של עבודה עם מטפורות ככלי חשיבה דיאלוגי , רפלקטיבי , המאפשר יציאה מן המובן מאליו והשגרתי , הפיכת המוכר לזר והתבוננות כולית על מצבי למידה הוראה , שהם במהותם מורכבים ומלאי סתירות . . 3 מילי אייזנברג חווה את המטפורה כיצור חי , שהוא חלק מעולמו הפנימי - ריגושי של האדם , ולאו דווקא ככלי עזר לחשיבה נקודתית . בעבודתה עם סטודנטים להוראה היא מאפשרת ללומדים לערוך מפגש בין העולם המטפורי שלהם לבין עולמם המקצועי המתפתח . . 4 יעל גוטויזר פותחת בפנינו חלון אל עולם של הדהוד מטפורי-אמנותי , שהציורים מדברים בו יותר מן המילים , וגם המילים הן לפעמים שיר .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר