מבוא

עמוד:197

ישירות לפסוק הנדון . ראב"ע דן בקשיים מילוליים , לשוניים , דקדוקיים , ענייניים ( הוא מרבה לבאר את רצף הפסוקים והפרשות ) ורעיוניים . פירושו נושא אופי ייחודי שקוויו הבולטים הם א . טיפול בשאלות דקדוקיות הרקע הדקדוקי של ראב"ע מורגש מאוד בפירושו ; הוא דן בשאלות דקדוקיות 8 הרבה יותר מפרשנים אחרים . לעתים הוא מאריך , מבאר ומפרט יסודות 9 דקדוקיים , ולעתים הוא מקצר ומבליע ידיעה דקדוקית משוס שהוא סומך על ידיעותיו של הקורא . ב . קיצור וחידוד אהבת הקיצור הביאה את ראב '' ע לנסח את דבריו בתמציתיות ובדיוק לשוני , ולפעמים הקיצור פוגם בבהירות הביאור . לא תמיד טרח ראב"ע להבהיר את כוונתו , אם משום שהוא פירש את הדברים במקום אחר , אס משום שהוא 12 11 העדיף לדבר ברמזים ולא לגלות סוד , ואם מתוך חיבתו לחידודים ולחידות המחייבים את הקורא לקרוא קריאה פעילה ומאתגרים אותו לפענח סתומות . ג . אריכות למרות האמור בסעיף הקודם נמצא אצל ראב"ע גם מאמרים ארוכים ואפילו ארוכים מאוד . הדבר קורה כאשר ראב"ע בא לבאר עניין יסודי , כדבריו ; "הנה נא הואלתי להאריך כי ליסוד מוסד אני צריך . " . 8 ראה לדוגמה את דיונו במילה "בראשית , '' בראשית א , א . . 9 ראה לדוגמה את הביאור למילה "ברוך' , שמות יח , י . . 10 ראה לדוגמה פירושו לבראשית יג , א 1 ויקרא כג , ג ; ה , ח ; יח , מ . . 11 ראה לדוגמה ויקרא טז , ח , בעניין השעיר לעזאזל- ... < ואם יכולת להבין הסוד שהוא אחר מילת עזאזל , תדע סודו וסוד שמו , כי יש לו חברים במקרא , ואני אגלה לך קצת הסוד ברמז : בהיותך בן שלשים ושלש תדענו . " וכן במדבר כ , ח '' .- והפירוש הנכון בעיני אגלנו ברמיזות , דע כי כאשר ידע החלק את הכול - ידבק בכל ויחדש בכל אותות ומופתים . " ובויקרא כג , ל , הוא כותב : ... " ולא אוכל לפרש . '' ראה גם פירושו לדברים א , ב , ולבראשית יב , ו . . 12 ראה לדוגמה בראשית כא , טז : "כמטחוי קשת - בדד ישב וטעמו ידוע כהשלחת החץ . '' כוונתו של ראב"ע שהמילה "כמטחוי" היא יחידאית במקרא = ) יושבת בדד . ( בדרך כלל ראב"ע אומר "אין לו אח , ' וכאן הוא שינה את דרך ביטויו תוך כדי קריצה לתוכנו של הטקסט , שכן מסופר בו על הגר שהשליכה את בנה . משמעות המילה '') טעמו '' ('' כמטחוי" - כמרחק יריית חץ . . 13 פירושו לשמות ג , טו .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר