מבוא

עמוד:196

ג . מקורות ראב"ע הרבה לצטט דברי חכמים מדורות שקדמו לו או מבני דורו . חלק מדבריהם הוא אימץ , לרוב בציון שם אומרם , וחלק הוא הביא רק כדי לנגח את אומריהם ולשלול את פירושיהם . בין החכמים המצוטטים נמצא בעיקר רס"ג ( רב סעדיה גאון , המכונה בפיו " הגאון , ( " רבי משה הכהן ן' ג'יקטילא ורבי יהודה הלוי . לעתים הוא מתווכח עמם . לעתים הוא מצטט את פירוש רש"י ( בעיקר בספר שמות , ( ולרוב הוא מקשה עליו ודוחה אותו . את חריפות לשונו ואת כוחו הפולמוסי גייס ראב"ע בעיקר למלחמתו בקראים ובפירושיהם . ד . היחס לחז"ל לדעת ראב '' ע , לא כל דברי חז"ל כוונו לפירוש הפסוקים : ישנן דרשות שהן 6 תוספת עניין , "במלבושים לגוף הפשוט , " וישנם פירושים שאינם מכוונים אל הפירוש כפשוטו . יש בדבריהם כאלה הנראים כסותרים את כללי הלשון ואת שיקול הדעת , וכוונת חז"ל בהם היא לנו חידה וסוד עמוק . על כן , בבוא ראב"ע להציע פירוש על פי הפשט הוא המעיט לצטט את חז"ל ולהסתמך עליהם . עם זאת , מכל הפירושים העומדים בדרישות הפשט הוא ביכר את הפירוש התואם את דברי חז"ל . ראב"ע החשיב מאוד את דברי חז"ל משום שסמכותם קובעת הלכה למעשה , והוא קיבל סמכות זו ללא סייג , כדבריו ו "רק קדמונינו היו אמת , וכל דבריהם אמת ' . " ... ראב '' ע הבחין אפוא בין סמכותם הבלעדית של חז"ל בענייני הלכה לבין הסתמכות מבוקרת על דבריהם לצורכי פרשנות . . 3 סגנון כתיבתו כמו פרשנים אחרים , ראב"ע מחבר את פירושו אל הכתוב באמצעות '' דיבור המתחיל . " בכל דיבור הוא מתייחס לקושי אחד או לקשיים מספר הנוגעים . 6 מתוך ההקדמה , הדרך הרביעית . . 7 מתוך ההקדמה , סוף הדרך החמישית .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר