מבוא

עמוד:13

מנלא מונוגרפיה זו סובבת סביב מחקר על בית הספר הממלכתי אופירה , שפונה במסגרת הסכמי קמפדיויד ב . 1982- המחקר הציב לעצמו שתי מטרות עיקריות מעבר לשאיפה לספר את סיפורו המיוחד של בית הספר : לבחון את ההשפעה של הקהילה והסביבה הטבעית על בית הספר ואת השפעת בית הספר על הקהילה ולרכוש תובנות מהתפתחות הדיאלוג בין בית הספר לבין סביבתו הטבעית והאנושית . לבחון את הפינוי של אופירה וללמוד ממנו על תפקיד בית הספר בהכנה לקראתו , השפעתו על תלמידי בית הספר , על הוריהם , על הצוות החינוכי ועל מאפייני הקליטה של תלמידי בית ספר בבתי הספר החדשים שלהם . למונוגרפיה ארבעה חלקים ונספח : חלק א - מערן המחקר - חלק זה מציג את ההיבטים המתודולוגיים של המחקר תוך התמקדות בשיטות המחקר , שיטות הניתוח , כלי המחקר , אוכלוסיית המחקר ואופן התנהלותו . חלק נ - בית ספר , קהילה , סביבה . במסגרת זו סקרתי את ספרות המחקר בנושאים שבהם מטפל מחקר זה במישרין או בעקיפין . סקירת הספרות נחלקת לשלושה פרקים על פי שלושת הנושאים המרכזיים שבהם היא דנה : פרק ו - בית הספר והקהילה . הפרק עוסק בהבהרת מושגים , ביניהם : קהילה , בית ספר קהילתי וחינוך בלתי פורמלי , ובוחן גישות ותפיסות שונות הקשורות ליחסי קהילה ובית ספר . פרק - 2 חינןן וסביבה . הפרק דן בתפיסות חינוך הנוגעות ליחסי הגומלין בין בית הספר ובין הסביבה , מועלות בו גישות עכשוויות לגבי המושג מקום וסביבה ונסקרת ההתייחסות לנושאים על ציר הזמן במערכת החינוך הישראלית . פרק - 3 הפינוי ומקום בית הספר בתהליך . הפרק סוקר מחקרים הבוחנים סוגים שונים של פינוי ועקירת תושבים ( בתקופות שלום ) ותגובות המאפיינות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר