פתיחה

עמוד:8

" כחום היום " ו"לביבות " מאת שאול טשרניחובסקי ( שמיר ושלגי , , 1958 מציעות גם את "ברלה חולה" ואת "כרית מילה ; " בר-יוסף ורובינשטיין , , 1980 מצמצמות ומוותרות על האחרונה , ואילו מקראות ימינו מציעות אחת מתוך השתיים הראשונות . ( כבודן כמו גם יופיין במקומם מונחים , אך דורי דורות של מורים ומורי מורים רואים בהן בלבד את המודל הז י נרי , בשונה מהתמודדותם עם נושא הבלדה ( וראו : פיינגולד , תשנ " ח . ( על אלה נוסף עוד קושי : מורה הרוצה להפגיש את תלמידיו עם האידיליות אינו יכול , מפאת קוצר הזמן , להקדיש לסוגיה ז י נרית זו יותר משלוש אידיליות בשל נתון אובייקטיבי כמותי.- האידיליה , מעצם טיבה , הנה ארוכה - נתון שיש לו חלק רב בהיותה דוחה ואולי אף משעממת את הקורא קצר הרוח של ימינו . יחידת הוראה זו מנסה להתמודד עיונית ומתודית עם הקשיים של הוראת האידיליה בחמישה תחומים : . 1 התמודדות עיונית-פילוסופית-חווייתית עם השקפת העולם האידילית . אחד ההיבטים שיודגש , יודגם ויתורגל הוא מיצוי "ההנאה שבאטיות" ( קתדרה , . ( 1995 זוהי השקפה שדנה בגנותו של עולם נחפז וממהר המאפיין את המאה הנוכחית . . 2 הבעייתיות שכהגדרת הסוגה באופן חותך וחד-משמעי ( שהם , ; 1989 ערפלי , ; 1998 פיינגולד , . ( 1998 . 3 הבעייתיות העולה מחד-גוניותו של מבחר הטקסטים . יחידת ההוראה מציעה גיוון והרחבה , בהסתמכה על מתיחת תחומיה של ההגדרה הז י נרית ותוך שימת דגש על טקסטים קצרים יותר . . 4 הקשיים הנובעים מזמן חיבורה של האידיליה מחד-גיסא ומן התקופה המתוארת בה ( עבר רחוק , בדרך כלל ) מאידך-גיסא . שני אלה יוצרים ריחוק בין עולמו של הקורא לבין זה של כותב האידיליה וגיבוריו . קושי זה כרוך ומחובר אל התחום החמישי ואף נובע ממנו . . 5 הלשון לשונן של היצירות המוצעות ארכאית , גבוהה ומליצית . היא מחייבת פירוש מילוני צמוד , הן ברובד הדנוטטיבי-מילוני והן במשמעות הארכאולוגית-מוזאלית של אביזרים ומנהגים ( ריהוט , בגדים , כלים , חפצים , מסורות , מאכלים וכיו " ב ) הזרים לחיי היום-יום של הקורא בן-ימינו ( וראו אצל אבן-זהר , . ( 1976 הקשיים הנובעים מן ההגדרה , מן הקריאה ומקוצר הזמן העומד לרשותו של המורה - שנאלץ לבחור מתוך אוצר האידיליות את הסל המייצג שלו - כל אלה יצרו אי-נוחות שתולדתה יחס של הסתייגות מן הסוגה . יחס זה מתבטא , כאמור , אצל הצוותים השונים של תכנית הלימודים , הצמודים להיצע קבוע וצר הנלמד בבתי הספר היסודיים בכיתה ח מאז קום המדינה . בבתי הספר התיכוניים נהגו ללמוד את האידיליות הנפלאות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר