פתיחה

עמוד:7

כתי תה היפהפייה הנסה מתעוררת אל שלמן של חוט הל / עגל האידיליה - כמוה כיפהפייה הנמה . מי הפיל עליה תרדמה ? כשל מה קוללה ? כיצד , אם בכלל , אפשר להעירה ? ולכשתתעורר , כיצד אפשר יהיה להתגבר על תסמונת חוני המעגל הצפויה לה : האמנם אפשר לשלב בין מורה , תלמיד או קורא בן-ימינו לבין הסוגה ( ז ' נר ) הזו ? ומה יניב המפגש ; חברותא של קריאה מלווה בעניין ובהנאה או שמא מיתותא , שיעמום ודחייה שישיבו אותה ואת קוראיה אל התרדמה ? תקופתנו היא ללא ספק "תקופת הבלדה : " דור האינטרנט , M . T . v .-m מפעיל השלט ZAP-n מערוץ לערוץ , אין בו עוד הכשירות , הסבלנות ואורך הרוח להשקעה ארוכת טווח ( שעתיים !? בלי הפסקה ? בלי פרסומות (? בקריאה שסיפוקיה והנאותיה כרוכים באטיות שבתהליך ( קונדרה , . ( 1995 "אקשן , " "קאט , " סוף מהיר , אלימות ודרמה - כל אלה מצויים בשפע בבלדה , שמן הבחינות האלה מתאימה הרבה יותר לתלמידים בני דורנו ולגילם - ראשית גיל ההתבגרות ( כיתה ז ) - ההולם את מפגשם הראשון עמה . אין ספק : האידיליה זקנה מדי לטעמם ולטעם מוריהם . לכאורה אין כל דרך לעשות לה "מתיחת פנים" לסילוקם של סממני גילה . אפילו גיבוריה זקנים , והם מספרים אותה ממרום שנותיהם . הצןרן כיחידת הוראה שטנ" נה האידיליה מצבה של האידיליה כתחום עיסוק מוגדר בהוראת הספרות הנו בעייתי מכמה היבטים הנוגעים לכל שלושת קהלי היעד של יחידת הוראה זו : . 1 הנמען המידי - מורי המורים . 2 הסטודנטים במכללות , כלומדים בהווה ובמלמדים בעתיד . 3 התלמידים בבתי הספר ( כיתות ח-ט . ( הבעייתיות הראשונה נובעת מקשיי הגדרתה של הסוגה = ) ז'נך . ( מכאן עולה קושי נוסף : מידת הנגישות של מצאי היצירות ( הטקסטים ) - החל באידיליות מן העת העתיקה , עבור לאידיליות מראשית המאה וכלה באידיליות עכשוויות בנות ימינו . מול כל אלה ניצב קיר אטום - היצירות המוצעות בתכנית הלימודים . זהו היצע קופא על שמריו החוזר ונשנה בכל המהדורות של תכניות הלימודים . אלה שבות לעייפה אל

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר