מבוא כללי

עמוד:10

( פריזמה ) של ספרות הילדים ; ולחלופין - להעשיר את ההבנה של ספרות הילדים על ידי פריצת הגבולות המפרידים בין סוגה זו לבין שאר יצירותיו , להלן תמצית ענייניהם של ארבעת הפרקים כספר.- . 1 האם פרפר הוא פרח חי ? עיון בצמד השירים "הפרח לפרפר" ו"הפרפו לפרח" הפרח והפרפר קובעים בשיריהם את תחומי המגע וההפרדה ביניהם ואת תחומי הפנים והחוץ של כל אחד מהם . החפיפה החלקית של הגבולות שבין הפרח והפרפר מבטאת הן את הצורך ההדדי של זה בזה והן את האיום ההדדי של זה על זה . הם מייצגים את הדיוקן הכפול והסותר של שירי האהבה של ביאליק , ואמנם נראה שהם מופיעים בגלגולים שונים בחטיבות הספרותיות ונסוגות השונות של שירים אלה . . 2 חידת האהבה והאהבה כחידה - השיר "שתי בנות" על רקע חידות אהבה וחידות אחרות חידה היא סיפור או תיאור אבסורדי הבונה מציאות משונה וסחורה , ואילו הפתרון הבלתי-צפוי מחזיר דברים על תיקונם מכיוון שהוא מהווה מקבילה הגיונית ונורמטיבית לחידה , כפי שמתברר . במחוזות הילדות והאהבה שביצירתו של כיאליק , הפתרון הנו אבסורדי כמו החידה והוא ממשיך ומקיים את סתירותיה , משום שמתבטלות בו המחיצות המפרידות בין ה"אני" והעולם , בין החוץ והפנים , בין הגבר והאישה . חידת היופי והאהבה השלמה והעלומה ביותר היא חידת התאומות "צלי וגילי" - חידתו של הילד האוהב , חידה אשר ה"דודים , " כלומר הבוגרים , אינם יכולים לפתור על אף שהם "דודים , " כלומר אוהבים . הם חווים את המציאות בממדים שונים מאלה של הילד , ולכן אין להם פתרון לחידת האהבה לתאומות , ש"שתיהן , שתיהן , יפות יותר" ושתיהן נאהבות יותר .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר