אייל גרוס ועמליה זיו בין תיאוריה לפוליטיקה: לימודים הומו־לסביים ותיאוריה קווירית

עמוד:11

הגיית . "השמאל החדש" סיפק לה מודלים ארגוניים , אסטרטגיות התנגדות ודפוסים של ניתוח פוליטי . תנועת השחרור הגיית הגדירה גייז כמדוכאים על ידי 3 מבני הכוח ההטרוסקסיסטיים וראתה את הזהות הגיית כזהות מהפכנית , שמטרתה לקעקע את מבני הכוח הללו ולהביא לשינוי חברתי כולל . חזון השינוי כלל את שחרור הפוטנציאל הביסקסואלי בכל בני האדם , ביטול תפקידי המין ופירוק מוסד המשפחה המסורתי , שנתפס כדכאני . האידיאולוגיה של תנועת השחרור הגיית מיזגה למעשה את הדגם המרקסיסטי הבסיסי עם תוכנות פמיניסטיות ועם רעיונות של המהפכה המינית . 4 גיבושה של זהות גיית פוליטית הניע תהליך של ייצור ידע אלטרנטיבי על הומוסקסואליות בידי לסביות והומואים . כל מיעוט דוחה בתהליך התגבשותו הפוליטית את האופן שבו הוא הוגדר על ידי התרבות השלטת וחושף את הידע שזו ייצרה על אודותיו כאידיאולוגיה המשרתת את דיכויו או , בניסוח פוקויאני , כידע כוח . כך חשף הפמיניזם את התפקיד שמילאו השיח הרפואי ושדות שיח אחרים בהדרת נשים ממקצועות "גבריים" ומהשכלה גבוהה , וכך חשף הניתוח הפוסט קולוניאלי של אדוארד סעיד את השיח האוריינטליסטי כחלק ממנגנוני השליטה והפיקוח של הקולוניאליזם . הזהות הגיית מתבססת על דחיית הידע הרפואי פסיכולוגי שהגדיר הומוסקסואליות בפתולוגיה נפשית או אורגנית , ועל חשיפת הפונקציה הדכאנית של ידע זה . במקביל לדחיית הידע הדכאני , תהליך ההגדרה העצמית מחייב ייצור של ידע אלטרנטיבי - ידע על הקבוצה , על עברה ועל תרבותה וניתוח של אופני דיכויה . מרגע שהומוסקסואליות חדלה להיתפס בפתולוגיה אישית , נפתח פתח לחקירה של תולדות ההומוסקסואליות כקטגוריה תרבותית - תולדות הזהות ההומוסקסואלית המודרנית , חקירה של תרבויות משנה הומוסקסואליות , השוואה של תרבויות מיניות שונות ודיון פילוסופי במעמד האונטולוגי ובהשלכות האתיות של חלוקות מיניות . בניגוד לידע הדכאני על ההומוסקסואליות , שנרשם בשדות הביולוגיה , הרפואה , הפסיכולוגיה והקרימינולוגיה , הידע החדש על ההומוסקסואליות נרשם בשדות ההיסטוריה , הסוציולוגיה והאנתרופולוגיה , חקר התרבות והפילוסופיה . בניגוד לקודמו , אין זה ידע שמיוצר על ידי מומחים חיצוניים ו"אובייקטיביים , " אלא ידע שעולה מתוך חוויית החיים ההומו לסבית ומשקף אותה . באחד ממאמריה , המופיע בספר זה , מכנה מוניק ויטיג ( Wittig ) את התיאוריה הפמיניסטית "מדע הדיכוי" - "הערכה מושגית מחודשת של העולם החברתי מנקודת המבט של הדיכוי , " הערכה שמיוצרת על ידי המעמד המדוכא . הלימודים ההומו לסביים עונים אף הם להגדרה זו . זהו ידע המיוצר על ידי לסביות והומואים על בסיס החוויה המסוימת של הדיכוי ההומופובי ומנקודת המבט שזו מספקת על העולם החברתי - נקודת מבט המעמידה בשאלה חלוקות מושגיות קיימות ומציעה אחרות . הפוליטיזציה של הזהות הלסבית התרחשה בחלקה בנפרד מזו של הזהות

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר