הקדמה למהדורה האנגלית

עמוד:11

הקדמה למהדורה האנגלית שנה עברה מאז התפרסם מיתוס היופי ' לראשונה בכריכה קשה - שנה של דיון נוקב , נרגש , מסעיר ולעתים גם מכעיס , על אודות הנושאים שהעליתי בספר . לפני שתפתחו בדיאלוג משל עצמכם עם הספר , היייתי רוצה להתייחס לשלושה כשלים רווחים , שעמדו בדרכו של הספר והפריעו להבנת המסר שלו אצל חלק מן הקוראים . הכשל הראשון מונח בטענה שספר זה הוא נגד יופי . לו הייתי כותבת מחדש את הספר , הייתי פותחת אותו , בפסקתו הראשונה , במסקנה החד משמעית והבהירה של הטיעון כולו : שעלינו לאמץ אל חיקינו את ההנאה מנשיותנו , את הבחירה החופשית בהתקשטות , את יופיינו שלנו האמתי ואת מיניותנו שלנו האמתית , וגם באותה נשימה לכנות את עצמנו פמיניסטיות . אץ בספר ולו משפט אחד , באיזשהו עמוד ולו אחד , שמגנה נשים בשל הבחירות שאנו בוחרות בנוגע ליופי , או שמציע שלא נתאפר , שלא נתלבש בהידור , שלא נחשוף את גופינו - אם נפשנו חושקת בכך . ההפך הוא הנכון : אני טוענת שאנו ראויות לזכות לבחור לעשות ככל העולה על רוחנו בקשר לפנים ולגוף שלנו , בלי שניענש על כך על ידי האידיאולוגיה הרווחת , המשתמשת בגישות תרבותיות דומיננטיות , בלחץ כלכלי , ואפילו בפסקי דין משפטיים בנוגע להופעתן החיצונית של נשים , כדי לטרפד אותנו מבחינה פסיכולוגית ופוליטית . לפי ביקורתם של קוראים מסוימים , נדמה לי שהם לא ממש קראו את הספר . מרסל קלמנטס בניו יורק טיימס , למשל , טענה : "החיים שלי מסובכים והדימוי העצמי שלי הולך ומתעצב , הולך ומתהווה , עם הזמן , ולפעמים הוא מתבטא דווקא ברכישת שפתון או מגפי קאובוי . למה את גורמת לי להרגיש רע עם עצמי ? תני לי מנוחה " ! בטי פרידן כתבה : "אם פמיניזם הוא באמת מלחמה נגד גברים - גינוי וחיסול של אהבה , יופי , בית וילדים - הרי רוב הנשים לא ירצו לנצח במלחמה הזו . " האם הן קראו את הספר שלי ? הרי אני מסכמת שהאויב האמתי אינו השפתון אלא תחושת האשמה המלווה את קנייתו ; אני כותבת שאנו ראויות לשפתון , אם אנו רוצות אותו , אבל אנחנו ראויות גם לחופש הדיבור ; שאנו יכולות לבחור להיות מיניות ורציניות בה בעת , וכך כל מה שנרצה להיות . יש לנו זכות לנעול מגפי קאובוי למען המהפכה הפרטית שלנו . האירוניה המרה והנוראה של השגיאה השכיחה הזו מצויה בכך שלפי הגדרתי את מיתוס היופי , אחד ההיבטים המזיקים שלו איננו האיפור עצמו - . 1 הספר ראה אור לראשונה ב 1991 וזו הקדמת המחברת להופעתו השנייה ב . 1992 כאן ובהמשך - כל ההערות הממוספרות בתחתיות העמודים הן של המתרגמים . הערות המחברת מופיעות בסוף הספר בעמודים 263 , 308 במתכונת הופעתן במקור .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר