מבוא מאת: מיכאל מי-דן ואברהם יסעור

עמוד:11

השאלות הגדולות , להבהיר ולשנות את השאלות בהתאם לאובייקט לאורך העבודה כולה ולמצוא מיתודות חדשות , בלי לאבד קשר עין עם האוניברסלי . באופן זה , אין עונים הן או לאו לשאלות הפילוסופיות הגדולות , אלא קולטים אותן באופן דיאלקטי בתהליך המדע האמפירי , כלומר : התשובה מונחת בהתפתחות הידיעה האובייקטיבית , התפתחות המשפיעה על עצם צורתן של השאלות . " [ הורקהיימר , , 1931 ע' . [ 41 במאמר אחר מאפיין הורקהיימר את הקשר בין מחקר חברתי ומדעים אמפיריים באמצעות ההבחנה בין תהליך המחקר ותהליך ההצגה . השלב הראשון הוא המומנט האנאליטי , בו השאלות הגדולות של הפילוסופיה החברתית מתורגמות לשפת המחקר האמפירי ונחקרות בשיטותיו . בשלב זה נעשה שימוש בסטטיסטיקה במחקרים קודמים ובמחקרי שטח . שלב שני , הוא השלב האינטגרטיבי , שבו התוצאות של המחקרים הללו מצורפות יחד . הסינתיזה איננה כופה מושגים על חומר הגלם העובדתי , אלא מתווכת בין המושגים הכלליים ( ייתכן שהורקהיימר רואה בהם מעין היפותיזות ) ובין המחקרים האמפיריים , הדנים באספקטים מוגדרים של ההוויה החברתית [ הורקהיימר , , 1934 עמ' . [ 141-139 לדעת הורקהיימר ניתן בדרך זו להתמודד עם משבר המדע , ובעיקר עם המשבר של מדעי החברה , הבא לידי ביטוי בניגוד שבין "מדע החברה" - העוסק במחקר אמפירי של תחומים מוגדרים של המציאות החברתית בלי להתייחס לקשרים בין הממצאים בתחום זה ואלה של שאר התחומים של חיי החברה - ובין "תיאוריה חברתית" שמתייחסת לשאלות המרכזיות של חיי החברה באופן חזיתי , ללא כל ערבויות אמפיריות . הורקהיימר רואה את משבר המדע לא רק כתופעה מצומצמת , מוגבלת לתחום מיוחד של ההוויה החברתית , אלא כביטוי ואף כסמל למשבר החברתי הכולל . . 3 הלמוט דובייל חקר את המודלים השונים של התיאוריה הביקורתית , ומדגיש את החשיבות של המודל האינטגרטיבי של הורקהיימר עבור הפילוסופיה של מדעי החברה . [ דובייל , . [ 1978 . 4 התחושה שהמדע במשבר , המבטא שבר עמוק של התרבות האירופאית בכללותה , היתה רווחת בתקופה זו . ב 1936 פרסם הפילוסוף אדמונד הוסרל ( שהיה מורו של הורקהיימר ) את חיבורו "משבר המדעים כביטוי למשבר השורשי של החיים באנושות האירופית" - חיבור אשר נכלל לאחר מותו בספר משכר המדעים האירופאים והסינומנולוניה הטרנסצנדנטאלית . ( 1954 )

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר