מקומה של היצירה במציאות

עמוד:15

מקומה של היצירה במציאות א שתי דרכים לפני הבא להתבונן בספרות האמנותית ; 1 האחת היא דרך ההגדרה המופשטת של א 1 פייה ותכונותיה , והשנית —דרך הדרישה ביצירה שבעין . אנחנו בוחרים בדרן השנית , משום ששמורה היא מפני הרוח הדוגמאטית העלולה לגרור התנכרות למציאות החיים . לכן זו ראשית שאלתנו . היכן מקומה של היצירה הספרותית במציאות חיינו ז האם הוא ברוח הסופר האמן או בספרו ? האם הוא בקול הקורא ספר זה או ברוחו 7 רק לאחר שנמצא את מקומה של היצירה ונתבונן במציאותה כמות שהיא , ננסה להגדיר אותה הגדרה עיונית . במאמרו על 'קין' ללורד ביירון , אומר גיתה 1 'כמה קשה הדבר לחזור וליצור אותה ( היצירה ) בקרבנו' י . * בדברים אלה הוא מניח , כי רק בריפרודוקציה פנימית נכיר את היצירה . במידת מה אפשר לומר זאת על כל יצירה אמנותית , אבל ביצירה הפיוטית יש לדברים משמעות מדויקת ביותר . נשווה לנגדנו את תהליך קריאת היצירה הספרותית . העין רואה את אותיות הספר והקול הוגה אותן — בין בדמיון בין ממש — אנו שומעים צלילים והם מתמלאים מוצגים ומושגים , רגשות ורציות . חלקי התהליך האלה אינם שווים בטבעם ובערכם לבניינה של היצירה . האות שבספר משמשת רק אמצעי בלבד לעורר את הצליל . מותר לי לשכוח את האות לאחר שתפסתי י מונח זה שאין לו מהלכים בעברית מסייע בידי המחבר לסייג יצירה ספרותית בעלת משקל אמנותי ממה שרגילים לכנות בשם 'סםרות יסד — ' . 'בלטריסטיקד ' . בלע"ז , תחום הכולל יצירות ספרות רבות , שקשה להגדירן כיצירות אמנות . אם ינהג הכתוב להבא בלשון 'ספרות יפה' יעשה זאת לשם השגור והמקובל והערה זו באד , להעמיד את הקורא על המזנה . . duzieren ... wie schwer es sei , es ( das Werk ) in sich selbst , geschweige fur andere zu repro- *' השווה את דברי גיתה במכתבו לצלטר מה 24 באבגוסט , 1823 המביעים דעה קרובה לזו בעניין היצירה המוסיקאלית : 'וכשאני מהרהר עתה בלבי ורואה מה פירוש הדבר הזה , שאדם שומע מדי שבוע בשבוע רק אופירה אחת , כמו שאנו רגילים להציגה , כגון » ד 1 ן ז'ואן , " ועליו לחדש בקרבו את הנישואין הנסתרים ולאסוף הלך נפש זה אל השאר שבחיי עשייה ' ... ( ההטעמה שלי — א . ל . ש . ( .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר