פתח דבר

עמוד:6

מורים וסטודנטים להוראה ימצאו ביחידת הוראה זו מידע ראשוני על מאפייני חרדת הבחינות , על גורמיה , על דרכי הטיפול הקליניות בה ועל השיטות והגישות להפחתתה בכיתה . מידע זה יסייע להם לאתר תופעות הקשורות בחרדת בחינות , להבין מדוע הן קורות וליצור אקלים כיתה ומערכות יחסים עם התלמידים שיאפשרו הפחתת חרדות ולמידה משופרת . חוברת זו עשויה לסייע לסטודנטים , למורים ולמורי-המורים גם במישור האישי . כולנו עוברים מצבי בחינה מסוגים שונים במהלך חיינו , והמידע המקיף על חרדת בחינות מאפשר התבוננות תוך-אישית מושכלת בתופעה , ומציאת דרכי התמודדות טובות יותר . חשוב לציין כי היחידה נבנתה מתוך תפיסה פלורליסטית שלפיה אין דרך הוראה-למידה הטובה לכולם , אלא קיים מגוון דרכים ויש לבחור את הדרכים המתאימות ביותר לתנאי התלמידים והכיתה . עוד נציין שהיחידה איננה כפופה לאסכולה מסוימת , וזאת בהסתמך על הנחת היסוד כי בחדר הכיתה קיימת שונות בכל תחום הקשור בלמידה - אינטליגנציה , מוטיבציה וכמובן חרדה , הגורמים לה ומאפייניה . לכן חשוב כי המורה יהיה מיומן וישכיל להפעיל מגוון התערבויות . בהקשר זה אפשר להתייחס לאסכולות ההתערבות השונות בתחום החרדה כאל אותם עיוורים במשל ההודי העתיק שפגשו לראשונה פיל : אחד דימה אותו לצינור גומי עבה , אחר לעמוד שיש ישן ומצולק , שלישי לסלע עם בקיעים מצמיחי עשב , רביעי לחבל שקצהו נפרם ואחרון - לפסל נפלא , קמור ונעים למגע . כל אחת מן הגישות בתחום שלפנינו מזהה תהליכים הכרוכים בחרדה ומייחדת להם דרכי אבחון וטיפול . לכל גישה המטפלת בסוגיית חרדת הבחינות נקודת מבט משלה . אם נפטור את עצמנו ואת הסטודנטים מן האמונה שקיים תהליך אחד ויחיד העשוי "לפתור את הבעיה , " נהיה פתוחים לשימוש בכלים ובשיטות מגוונים . ביחידת ההוראה חמישה פרקים עיקריים י . 1 מאפייני חרדת בחינות . . 2 הגורמים לחרדת בחינות . . 3 אבחון ומדידה של חרדת בחינות . . 4 גישות טיפוליות לטיפול בחרדת בחינות . . 5 תרומתו האפשרית של המורה בהפחתת חרדת בחינות בכיתה . בכל פרק יובאו פעילויות מומלצות לעיבוד ההמשגות הנזכרות בו ולתרגול ההשלכות האופרטיביות הנובעות מהמשגות אלו . הפרק האחרון הוא רשימה ביבליוגרפית שבה יסומנו גם המקורות המומלצים לקריאה לסטודנטים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר