פתח דבר

עמוד:13

בשיר קצרצר זה מצאתי ביטוי לפליאה שאני חשה משחר ילדותי , מעת שהבנתי שהמילים המצלצלות והמאירות , שנוטלות אותי עמן למסעות , הן " שירים" ו"סיפורים ; " מעת שלמדתי לכתוב ויכולתי לספר לעצמי את עצמי , את העולם סביבי ואת מה שאני חשה במפגש עם יצירות ספרות : הפלא שבו מילים יוצאות מהווייתן ומתוך הנייר שעליו הן כתובות , מתחילות "ללבלב" והולכות אתי הלאה . חיי ארוגים סיפורים , שתי וערב . בילדותי היו אלה סיפורים מתוך ספרים מאוירים להפליא וכתובים בפולנית , שסיפרו לי אמי וסבתי . זכורים לי במיוחד שיריו של יוליאן טובים ומעשיות האחים גרים ; סיפורי הנפלאות על אודות קדושים נוצרים שסיפרה לי המטפלת שלי ; שיר הערש מהאופרה " פותי ובס , " שצפיתי בה בהיותי ילדה בת ארבע או חמש בוורשה , בצד שיר ערש ברוסית ; אגדות רוסיות , ביניהן הסיפור הקסום "סוסון גבנונון" מאת ירשוב , שסופרו תוך הקרנה בביתנו ב"פנס קסם . " הטכנולוגיה והסרטים היו מתוצרת ברית המועצות , הקול המספר היו אבי או אמי . תוך שנתיים-שלוש מילאתי אני את תפקיד המספר , שפת הסיפור הפכה לעברית , וקהל המאזינים היה אחי , חבריו וחברותיי , ילדים מרחוב עמק אילון שביד אליהו , תל-אביב . סיפורים אחרים שסיפר לי אבי היו סיפוריהן של רפרודוקציות ליצירות אמנות . בבית הספר היסודי הצטרפו לרפרטואר הילדות שלי ביאליק , ינוש קורצ'ק , הרייט ביצ'ר סטו , לואיזה מיי אלקוט , קרל מאי , ז'ול ורן , לאה גולדברג ורבים אחרים . היו אלה עולמות ספרותיים שונים , שהקשר ביניהם היה הימצאותם בספרייה שנהגתי לשאול בה ספרים , ובעיקר יכולתם לשבות את דמיוני ולהעניק לי שעות של אושר . קריאה בספרים בחיי הבוגרים זימנה לסיפורים שקראתי , לסרטים שראיתי , לתמונות שמהן התרשמתי ולמוזיקה ששמעתי , לשוב וללבלב בתודעתי . מחשבותיי התנהלו כביכול מעצמן , טוות קשרים בין מה שקראתי לבין המפגשים האמנותיים הקודמים , אורגות מפת עולם ספרותי אינסופית . עברו שנים עד שהייתי מסוגלת להבהיר לעצמי את הקסם שבקשרים הנוצרים בתודעה תוך קריאה ביצירות אמנות . ספר זה מזמין אתכם לקריאה מעוררת חשיבה , כך אני מקווה , על מה שלקחנו עמנו ממפגשינו הקודמים עם עולם הספרות והאמנות ; על הדרך שבה אנחנו מקשרים בין קריאה חדשה לבין העולמות שאנחנו מביאים עמנו אליה ; על האופן שבו אנו טווים בקריאותינו את המארג הייחודי שלנו להוויה של קסם ; ועל הדרכים לעשות כל זאת בהוראת ספרות . ייחודו של הספר הוא בתפיסה המשלבת ספרות , התייחסות לתהליכי קריאה ופיתוח החשיבה . אני מקווה כי הספר יאפשר לכם לחוות חוויה של

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר