פתח דבר

עמוד:11

תחושת הקסם שהיות לי נפש שיושבת על מלים קוראת להן לבוא וללבלב " ) קח לך ולך , " עזריאל קאופמן , ( 5 : 1999 חוויית המפגש עם מילים שהן ספרות היא בעבורי חוויה בלתי פוסקת של השתאות : כיצד מילים שיוצאות מן המילון ומוצבות זו בצד זו כפסיפס , טוות ביניהן קשרי קשרים והופכות לשיר . הדובר בשיר חולק עם הקוראים את "תחושת הקסם" של אדם שזכה במתת מופלאה : לזמן מילים ולגרום להן "ללבלב . " בחירתו של קאופמן במילה "ללבלב" מבטאת יכולת להביא את המילים לצמיחה ולהיפתחות לעולם , והמצלול רומז גם על יכולת להביא לצמיחה פנימה , אל הלב , לבו של היוצר ולבו של הקורא . זוהי פליאתו של משורר שהמילים נענות לקריאתו , כי נפשו "יושבת" עליהן במעין דגירה ביתית . בו בזמן גם הקורא זוכה ב"תחושת הקסם" במפגשו עם השירה . כותרת מחזור השירים "קח לך ולך" מזכירה את האל הרומי יאנוס , אל השערים וההתחלות , שפניו פונות קדימה ואחורה , כלפי העיר ואל מחוצה לה . היוצא מן העיר לדרכו משוכנע שמבטו של האל פונה אליו , וכך סבור גם מי שבא בשעריה . כותרת השיר שלפנינו דומה בכפל פניה לאל יאנוס : מצר אחד , הקורא חש כי היא פונה אליו , מזמינה אותו לקחת לעצמו משהו מהשיר או מהשירים שלפניו , וללכת , להמשיך בדרכו , כך שהשיר ילווה אותו - או ילווה קורא אחר - ויהפוך להיות חלק מעולמו של מי שקרא בו ולקח משהו ממנו . מצד שני , הכותרת משקפת שיח פנימי של האמן בתהליך היצירה שלו , בעומדו מול העולם . קאופמן מנסה ללכוד הרף עץ ולהופכו לשיר , כפי שהוא מתאר בשיר אחר במחזור שירים זה : "חלוף ורד של דברכן / מהיר מן הפךפר" " ) למצמץ שניה , " שם : . ( 12 הניסיון ללכוד אה שינויי הצבע המהירים של פריחת הדובדבן הוא כניסיון ללכוד פרפר : "אתה הולך לסגר עליו אצבעותיך / אתה הולך שם למצמץ שניה" ( שם : שם . (

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר