מבוא

עמוד:11

של החסידות בראשיתה ? וליתר דיוק : מה היה חידושו של הבעש"ט בעניין הדבקות ? מדוע ראה את עצמו ומדוע נתפס בעיני מקורביו ותלמידיו כבעל בשורה בעבודת ה ? ' שאלה נוספת שנדרשו לה כל העוסקים בחקר ראשיתה של החסידות היא שאלת המקורות . הבעש"ט לא הותיר אחריו חיבור עיוני , והמקור שממנו אנו למדים על רעיונותיו הם כתבי תלמידיו . ידיעות רבות על הבעש"ט ועל בני חוגי כלולות בקובץ הסיפורים הידוע בשם שבחי הבעש"ט , שראה אור לראשונה בשנת , 1814 כחמישים וחמש שנים לאחר מותו של הבעש"ט . ואולם , אופיו ההגיוגרפי של הקובץ , היינו זיקתו לסוגה של סיפורים על חיי קדושים , וסיפורי הנפלאות הגודשים אותו , עוררו ספקות רבים באשר למהימנותו . לעמדה הספקנית ביחס למהימנותו של ספר זה תרמו גם שיקולים שונים ביחס לנסיבות עריכתו והדפסתו . הגיעו הדברים לידי כך , שהיה מי שטען שהבעש"ט לא היה ולא נברא אלא משל היה . לשון אחר : הדימוי של הבעש"ט כמייסד החסידות אין לו שום אחיזה במציאות ואין הוא אלא פרי רוחם של אלה שייסדו את התנועה החסידית והנהיגו אותה בשנות השישים והשבעים של המאה השמונה עשרה . גם מי שלא הרחיקו לכת עד כדי כך סברו , שהמקורות העומדים לרשותנו מאפשרים לצייר רק תמונה דלה ומעורפלת של הבעש"ט . והנה , בעשורים האחרונים חלה התפתחות ניכרת בנוגע לשאלת המקורות על הבעש"ט בכלל וביחס לספר שבחי הבעש"ט בפרט . ציון דרך חשוב בעניין זה יש לראות במאמרו של גרשם שלום 'דמותו ההיסטורית של רבי ישראל בעל שם טוב . ' שלום ריכז את המקורות הבלתי תלויים על הבעש"ט שהיו מוכרים לו והקיש מהם על סיפורים מתוך שבחי הבעש"ט . על יסוד צירוף זה עלה בידו לשרטט קווים לדמותו של הבעש"ט . חוקרים אחרים , ובהם אברהם יערי , הנא שמרוק , אברהם רובינשטין , יוסף דן , יהושע מונדשיץ , משה רוסמן ואלחנן ריינר , קידמו את המחקר על ספר שבחי הבעש"ט וביררו באופן משביע רצון שאלות הקשורות לחיבורו , עריכתו והדפסתו של הספר . כמו כן נתבררה שאלת הזיקה בץ המקור העברי של שבחי הבעש"ט לבץ תרגומו ליידיש . להתפתחות חשובה בנושא הביא הגילר והזיהוי של כתב יד של ספר שבחי הבעש"ט העולה בחוקו על הנוסח הנדפס . כתב היד ראה אור על ידי יהושע מונדשיין , ואף שאין הוא מקיף את כל הספר , אלא חלק נכבד ממנו , יש בו כדי להבהיר מקומות קשים בטקסט הנדפס . עוד יש לציין את דבר הוצאתה לאור של מהדורה ביקורתית של ספר שבחי הבעש"ט על ידי אברהם רובינשטץ . מהדורה זו כוללת השוואות של הנוסח הנדפס לנוסח כתב היד ובירורים רבים המתייחסים לאישים , למקומות ולאירועים הנזכרים בספר . בנוסף למחקרים שהתמקדו בספר שבחי הבעש"ט כשלעצמו , התפרסמו מחקרים אחדים הבוחנים את מהימנותם של סיפורים הכלולים

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר