מבוא

עמוד:9

מבוא מדוע עוד ספר על הבעש"ט , רי ישראל בעל שם טוב ? מה מבקש ספר זה להוסיף על כל מה שכבר נכתב ונדפס בנושא זה ? כדי להשיב על שאלות אלה אני מבקש להצביע על התפתחויות אחדות במחקר החסידות המשמשות רקע ונקודת מוצא לחיבור זה . הדיון ההיסטורי בדמותו של הבעש"ט עמד מאז ומתמיד בזיקה הדוקה לשאלת ראשיתה של החסידות . מקומה הבולט של תנועת החסידות בתולדות עם ישראל בעת החדשה , והעובדה שמאז ראשיתה ועד ימינו אלה קוראת החסידות בשמו של הבעש"ט ורואה בו את אביה av * rr עשו את שאלת הזיקה בין האיש לתנועה למובנת מאליה . השאלה שהעסיקה אפוא את מרבית החוקרים היתה : איזה תפקיד מילא הבעש"ט בצמיחתה של ? mTonn לשאלה זו נדרשו הן אלה שסברו שהבעש"ט אכן מילא תפקיד מכריע בתהליך זה , והן אלה ששללו ממנו כל השפעה בנידון . הראשונים ביקשו להסביר מה היה באישיותו , בדרכו ובמשנתו של הבעש"ט שקסם כל כך למי שהלכו בעקבותיו . האחרונים השתדלו להסביר כיצד צמחה יש מאין האגדה על הבעש"ט כמייסד החסידות . שאלת הזיקה בין הבעש"ט לבץ ראשית החסידות עומדת גם ביסודו של ספר זה . במחקרים שראו אור במחצית הראשונה של המאה העשרים תוארה החסידות כתנועה בעלת אופי עממי החל בשלביה הראשונים . זאת ועוד , העממיות של החסידות זוהתה עם מגמה של התקוממות והתרסה נגד האליטה הדתית והחברתית . כביכול ביטאה החסידות את מצוקתו של היהודי הפשוט , זה שהתקשה לשאת בנטל החומרות שהעמיסה על כתפיו ההנהגה הרבנית . ולחילופין , כביכול ביקשה החסידות לשמש שופר לשוועתם של המוני העם , אלה שדוכאו ונוצלו על ידי המימסד הקהילתי המושחת . והנה , שורה של מחקרים שראו אור החל בשלהי שנות החמישים הפריכו את הדימוי של החסידות כתנועה עממית , שהתקוממה נגד הממסד הדתי והקהילתי . מוסכם היום על החוקרים , שבשלביה הראשונים היתה החסידות תופעה מצומצמת בהיקפה , שבמרכזה עמדה בשורה רוחנית דתית . הפיכתה של החסידות לתנועה רחבה , הכוללת גם רבים מבני השכבות העממיות , היתה אפוא תהליך ממושך 1 ראו : עמנואל אטקס , 'חקר החסידות - מגמות וכיוונים , ' מדעי היהדות , 31 ( תשנ"א , ( עמ' . 21-5

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר