ג

ג

עמוד:204

עפולה, בק״מ ה 4.3 בקירוב פנייה מזרחה לדרך עוקפת ג׳נין )מזרח(. שם סמלי, בעקבות סמיכות לשונית לשמה של ג׳נין הסמוכה. מייסדיו, גרעין שהתגבש )1983-1984( במסגרת ׳הסתדרות העובדים הלאמית׳. ■ ג׳נין עיר ומחנה פליטים, ב׳אוטונומיה׳ )נפת ג׳נין(. כ 16 ק״מ מדרום לעפולה. דרך ראשית 60 בקטע שכם )נבלס( - עפולה, בק״מ ה 191-192; או, דרך ראשית 66 בקטע ג׳נין - עפולה, בק״מ ה .2 לפי מסורת ערבית, מקור השם במלה ג׳נה, שפירושה בערבית גינה וגם גן עדן. )ביחיד, ג׳נן וברבים - ג׳נת. נמצאת בשמות מקומות אחרים בארץ.( מוצע לזהותה עם עין גנים שב׳תנ״ך׳, ששמה נשתמר בשם הערבי. )היסטוריונים ערבים ]מאה ה 14[ מזכירים אותה גם בגרסה, ג׳נין.( ב׳רשימת תחותמס ה 3׳ נזכרת בשם קן, וב׳לוחות תל אל עמרנה׳, נזכרת, אולי, בשם גינה. כן מוצע לזהותו עם גינת )גינאי ]= צורה ארמית של השם הכנעני עברי גינה או גינת[(, מולדתו של תבני בן גינת, שהיה מועמד למלוכה בישראל ויריבו של עמרי. הנחל, החוצה את ג׳נין, נקרא ב׳תלמוד׳ בשם גינאי. ב׳תלמוד׳ מסופר, כי רבי נינחס בן יאיר הלך לשם פדיון שבויים ובהגיעו לנחל גינאי מצאו גואה על גדותיו. הוא ציווה על הנחל להיחצות והוא עבר בו. בפי הצלבנים, Gerin Grand )=גרין הגדולה( להבדילה מזרעין )יזרעאל( שנקראה גרין הקטנה. עין גנים, עיר בנחלת יששכר שניתנה ללוויים מבני גרשם. בתיאור מנוסת אחזיה מלך יהודה מפני יהוא, נזכרת בשם בית גן )בית הגן(. בספר ׳דברי הימים א׳׳ נזכרת בצורה ענם. בזמן בית שני אירעו בה התנגשויות בין אנשי הגליל, העולים לרגל לירושלים, לבין השומרונים, שביקשו למונעם לעבור בשטחם. לפי מסורת נוצרית, נהג ישו לעבור בה, בדרכו מנצרת לירושלים )נזכרת ב׳הברית החדשה׳ ללא ציון שם מפורש(. במאה ה 13 היתה בה תחנה בדרך המלך עזה - דמשק ובה פונדק מבוצר. במאות ה 16 וה 17 היתה בה קהילה יהודית קטנה. בשנת 1892 עשתה החברה ׳למען ציון׳ ניסיון ליישב בעיר יהודים, ״אך לא הצליחה, מפני מחלה המדבקת אשר פרצה אז בסביבותיה, ותהי סוגרת ומסוגרת״. ב׳מלחמת העולם הראשונה׳ היה בה בסיס לצבאות טורקיה וגרמניה, והצבא הבריטי כבשה )1918(. ב׳מארעות הדמים׳ )1936-1939( היה בה בסיס של כוחות ערביים בלתי סדירים, שרצחו יהודים רבים. )היתה הנקודה הצפונית ב׳משולש המסוכן׳, אזור קרבות בין הכנופיות הערביות לבין הבריטים.( ב׳מלחמת השחרור׳ כבש צה״ל את סביבת ג׳נין, אך לא הצליח, מחמת פיקוד כושל, לכבוש את העיר עצמה. )יש אומרים שבן גוריון לא הסכים לכיבושה בגלל הסכם שהיה לו עם המלך עבדאללה.( בתחומה, עתיקות )ג׳נין: תל, קברי סלע וחציבות בסלע; ג׳מע מנצור: מקום יישוב בתקופת הברזל. מוצע לזהותו עם גור שב׳תנ״ך׳, מקום על הר סמוך ליבלעם. במעלה גור עוברת הדרך מעמק יזרעאל לשומרון; ח׳רבת בלעמה: תל הבנוי ממספר מדרגות בקצה שלוחה ]מסוקל ומעובד, פרט לחלקו הצפוני[; שרידי מבנים, מבנה מקם ]ולי[

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר