מבוא

עמוד:2

יותר מעמיק , מבלי להתפשר עם השאלות הקשות אלא ללבן אותן עד שהקורא יקבל עליהן מענה , כך הלומד יהנה יותר מן הלימוד , וירגיש עצמו שותף לו . לספר איוב כבר קיימים פירושים רבים . במיוחד נתקבל פירוש " דעת מקרא" על איוב [ עמוס חכם . מוסד הרב קוק ירושלים מהדורה שלישית תשל"ו . [ בכל זאת הצגתי פירוש מלא לפסוקים שהבאתי , על-מנת לאפשר את הקריאה השוטפת של הפרק , וכן הוספתי פירוש מלא לספר , לנוחיות הקורא . הספר מיועד לתלמיד , אשר מבקש להעמיק את הבנתו . ולמורה , אשר בעמדו לפני תלמידיו נזקק לאותן שאלות , ע"מ להשביע את סקרנותם וגס את סקרנותו . וכמובן ללומד העצמאי , הלומד את הספר מתוך עניין . המתודה אליה הוביל אותי ספר איוב היא אינטגרציה של שלושה תחומים : מקרא , היסטוריה ומדעי הטבע . איוב הוא ספר מן המקרא , אך צעקתו חוזרת בזעקת עם ישראל בכל תולדותיו , משיעבוד מצרים ועד לשואה . מענה ה' לאיוב מעביר אותנו ללא כל הקדמות לתיאורי טבע , דרך השאלה "איפה היית ביסדי ארץ . 11 כדי להבין זאת , המתודה בה נקטתי היא - אינטגרציה בין התחומים שנזכרו . התוצאה היא תמונה של היופי והחוכמה המתגלים בבריאת העולם ובהשגחה הפרטית המתרחשת רגע-רגע . מענה ה' אינו מתייחס כלל לשאלת צדיק-ורע-לו , אלא לדעה " ארץ ניתנה ביד רשע . " זו גם דעתם של רבים ביחס לשואה : אם יש אלוהים , איפה הוא היה בשואה ? ואם אין - מי ברא את העולם ? מי עשה את המפץ הגדול ? תשובה מקובלת היא : אלוהים אמנם עשה זאת , אבל מאז העולם מתנהל ע"פ חוקי הטבע ( וטבע האדם , ( שהם לפעמים אכזריים . דיון בדעה זו הוא בדיוק הנושא של ספר איוב . ומתוך המענה לשאלה זו מתקבלת התשובה לשאלת צדיק-ורע-לו : מרגע שהשתכנעתי שאני בכל

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר