הגירה, פריון וזהות בישראל: לקראת עידן חדש?

עמוד:13

נתגלתה גם האפשרות להופכה ל"בת ניהול . " כלומר האוכלוסייה לא היתה עוד גידול פרא שתפקידו העיקרי לשמש בשר תותחים , ולא עדה נבערת מדעת של משלמי מסים התלויה במוצא פיו של המלך , אלא "פרויקט" הניתן לגיבוש ולעיצוב כחומר ביד היוצר , יעד ל"מסע מתרבת" שהמדינה , באמצעות מנגנוניה , מופקדת על ביצועו ( ראו מאמרו של חבר בספר זה . ( לא במקרה אפוא היסטוריונים פוליטיים וחברתיים מזהים את לידתה של האוכלוסייה כקטגוריה מובחנת וכזירה של פעילות הריבון עם צמיחתה של המדינה האבסולוטיסטית 6 הריכוזית . ההכרה שעוצמתה של המדינה טמונה בניהול חייה של האוכלוסייה עד לפרט האחרון - כלכלתה , בריאותה , פריונה , ניידותה , גידולה והצטמקותה - הפכה את המדינה לצורה הגמונית של ארגון החיים בצוותא בעידן המודרני . אז הופיעו גם צורות ידע חדשות , כמו סטטיסטיקה , כלכלה , דמוגרפיה וסוציולוגיה , שתכליתן לאתר את חוקי העל המניעים את האוכלוסייה , חוקים שאמיתותם ומוצקותם מדומות לאלו של חוקים בעולם הפיזיקה . ( 199 1 Hewitt ) הללו סיפקו הן לריבון והן לנתיניו שפה מופשטת , כמעט גיאומטרית , לתיאור הקשרים בין תופעות ובין בני אדם . תפיסה זו של אזרחות שוויונית ואוניברסלית ראתה באזרחים קהילה המורכבת מיחידים השווים בפני החוק ובפני הריבון , והיא באה לידי ביטוי בטקסט המהפכני של סיי ( Sieyes ) "מהו המעמד השלישי , ( "What is the Third Estate ? " ) " ? אשר הפך לפמפלט המוצלח ביותר של המהפכה הצרפתית : אני רואה בעיני רוחי את החוק כניצב במרכזו של הגלובוס ; כל האזרחים , ללא יוצא מן הכלל , עומדים לפניו במרחק זהה ממנו ... כולם תלויים במידה שווה בחוק וכולם מניחים בפניו את חירותם ואת רכושם כדי שהוא יגן עליהם . זאת אני מכנה הזכויות המשותפות של האזרחים , [ droits communs ] הזכויות שביחס אליהן כל האזרחים דומים ( אצל . ( Brubaker 1992 , 40 התהליך השני קשור לכינון מדינת הלאום . עם לידתה של מדינת הלאום ופריחתן של אידיאולוגיות לאומיות , המדינה לא הסתפקה עוד בשליטה על חיי האוכלוסייה ובפרי עמלה ; עתה היא דרשה ממנה גם את זהותה ( גלנר . ( 1994 בשלב זה התרחשה מטמורפוזה הרת גורל לעתידן של האוכלוסיות ולעתיד הקשר בינן ובין הריבון מעתה ואילך הפרויקט העיקרי של הריבון היה ליצור זיהוי עמוק ומלא ככל האפשר בין היחידה הפוליטית ארגונית של המדינה לבין אוכלוסייתה , שבתוך כך הועלתה למעמד של "עם" או של "אומה . " משהלאימה המדינה את האוכלוסייה , הצורך בתיחומה הפך לעקרון היגוי מרכזי של הפוליטיקה המודרנית ( אנדרסון . ( Sahlins 1989 ; 1999 Tilly 1975 ; Weber 1976 ; Giddens 1987 ; Poggi [ 1978 ] 1990 ; Foucault 1991 . 6

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר