מבוא: נוכחות המיתוסים ביהדות, בציונות ובישראליות, דוד אוחנה ורוברט ס' ויסטריך

עמוד:11

מבוא : נוכחות המיתוסים ביהדות , בציונות ובישראליות דוד אוחנה ורוברט ס ' ויסטריך אנו חושבים או יוצרים את המיתוסים , המיתוסים חושבים את עצמם באמצעותנו קלוד לוי שטראוס האם הישראלים מעצבים את המיתוסים שלהם בכל דור ודור - ובוחנים אותם באופן ביקורתי - או שמא המיתוסים מתנים את דפוסי מחשבתם ופעולתם ? כיצד מכונן המיתוס , לצדן של הדת , ההיסטוריה והאידיאולוגיה , את הזיכרון הקולקטיווי של הישראלים ? ומהו מקומו של זיכרון מתהווה זה בפעולה הפוליטית , במחשבה החברתית וביצירה התרבותית של הישראלים ? האם עוד אפשר לדבר על הישראלים בה"א הידיעה ? אנו עדים עתה להפרטת החלום הישראלי : לא עוד האתוס החלוצי סוציאליסטי של הקיבוץ ; לא עוד כור היתון למאות אלפי העולים ; לא עוד מושג משותף של משמעות השלום עם שכנינו הערבים ; לא עוד לקח אחיד של השואה . כל אחד מגדיר את ישראליותו במושגיו שלו : חולם את האוטופיה הפרטית שלו , נושא את מורשתו הייחודית . הישראליות היום היא פסיפס של מאוויים , מאגר של זיכרונות , שתי וערב של מיתוסים . בספר זה אנו מביאים מחקר רב תחומי ראשון מסוגו , שתכליתו בירור נוכחותם של המיתוסים במחשבה היהודית , באידיאולוגיה הציונית ובחברה הישראלית . שישה עשר המאמרים המוצגים בו באים לחשוף ולמפות את "הסדר המיתי '' ביהדות , בציונות ובישראליות . המחברים אינם איקונוקלסטים הששים לנפץ מיתוסים . איש מהם אינו מתייחס למיתוס כאל פירכא , אוסף של שקרים או אגדה בעלמא . הם רואים בו אמת פרספקטיווית , אופן אחר של פרשנות , המבעבע מתחת לפני השטח כזרם תת קרקעי . ההיסטוריון בוחן חברה בציר אנכי של זמן ; הסוציולוג מנתחה בציר אופקי , בנקודת זמן נתונה ; המיתולוג , חוקר המיתוסים , מופקד על ציר העומק : ציר החלומות , המאוויים והזיכרונות .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר