3.3 כוח צנטריפטלי

עמוד:119

אפשר למנוע החלקה , אם בעיקול סוללים את הכביש בשיפוע כלפי מרכז המעגל , כמתואר באיור . 3 . 13 שני הכוחות הפועלים על המכונית הם משקלה , m % , והכוח הנורמלי , N , הניצב לכביש . אם השקול שלהם שווה לכוח הצנטריפטלי , אין חשש להחלקה גם אם החיכוך הוא אפס . לשם כך צריך שיתקיים : iV sine = mv IR אבל JVcosd = mg ואם נחלק את המשוואה הראשונה בשנייה נקבל : . tan 0 = v IRg שאלה 3 . 9 מה צריכה להיות זווית הנטייה , 9 אם R = 50 m והמהירות הממוצעת בכביש היא 45 קמ"ש ? כשמטוס מבצע פנייה , הוא נוטה בזווית 9 לכיוון האופקי . על המטוס פועלים שני כוחות : משקלו הפועל אנכית כלפי מטה , וכוח העילוי שמפעיל עליו האוויר בניצב למוטת כנפי המטוס . השקול שלהם צריך לאזן את המטוס בכיוון האנכי , ולספק רכיב בכיוון האופקי , שגודלו . mv 2 / R אפשר לראות שגם במקרה זה נקבל tan 0 = v IRg ( איור . ( 3 . 14 דוגמא שלישית שבה מתקבלת אותה נוסחה היא המטוטלת הקונית , המתוארת באיור . 3 . 15 גוף שמסתו m תלוי בחוט שאורכו JL וחג במישור האופקי במעגל שרדיוסו R כשהזווית בין החוט לאנך היא , 6 מתקיים גם כאן : כאשר F היא המתיחות בחוט ) V היא המהירות המשיקית . שוב מתקבלת הנוסחה . tan © = v 2 / Rg שאלה 3 . 10 א . הראה כי זמן הסיבוב , י , 7 של המטוטלת הקונית הוא פונקציה של L ו 0 בלבד . איור 3 . 15 איור 3 . 14 איור 3 . 13

האוניברסיטה הפתוחה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר