פרק חמישי הפגנת ה־9 בדצמבר

עמוד:50

דובר על החוק והסדר שיש לשמור עליהם , ועל השוטרים "המסכנים" שומרי החוק , שנפגעו . הוועד הלאומי העביר בהודעתו ברכת עידוד למשטרה על כל מחלקותיה ( גם זו העוסקת בציד יהודים ( ... בשם כל הישוב . ה"פלסטיין פוסט" כתב » " המחזות שלא ייאמנו שהתרחשו אתמול בתל אביב יבואו כמהלומה על כל התושבים בארץ זו , עליהם יבכו היהודים בכל העולם והם יישארו כתם מעליב לעיר יפה זו . ... השלטונות צריכים , לדעתנו , להיות בטוחים , שאם המארגנים והמנהלים של ההפגנה יבואו בפני בתי המשפט בדרך החוק הרגיל , הרי העדה היהודית לא תתחבר עם מחוללי הפשע . חוליגניזם זד , יידחה בהחלט על ידי כל העדה היהודית שומרת החוק . העדה היהודית מברכת את עצמה בקשר עם זה שההתגגשויות נסתיימו בלי מקרי מוות ובלי פגיעות חמורות ותמהר , ללא כל ספק , להביע את אהדתה העמוקה לחברי המשטרה שנפצעו בשעת מילוי תפקידם ן ומתוך גינוי מעשי האלמות של הרביזיוניסטים היא תאחז בצעדים שיוכלו לשחרר ולחלץ אותה ממחוללי מעשים כאלה . " גם "דבר , " עתון "ההסתדרות" לא חסך גינויים חריפים וספר לקוראיו על 25 בחורים רביזיוניםטיים שהתפרעו ברחובות והתנגשו עם המשטרה , בעוד שהמשטרה עצמה טענה שקהל אלפים השתתף בהפגנה . בהעריכו את ההפגנה כתב ז . ז'בוטינסקי בין השאר " ) חזית העם « ( 25 . 12 . 1933 , " " ההפגנה היהודית בתל אביב , שנערכה ב 9 בדצמבר , אינה צריכה ואסור לה שתעבור בחינם . היא מוכרחה להיות התחלה להתקפה העולמית הכללית , שכל העם היהודי חייב סוף סוף להתחיל בה נגד אותו חזיון עצמו , שבו נלחמו אחינו בתל אביב , ובעד אותה סיסמא : נגד משטר של שנאת ציון בציון ובעד המדינה היהודית . ... איני יודע , אם ההפגנה הייתה "מוכנה מראש" או לא "מוכנה" ו אין זה חשוב כלל , במובן ההיסטורי . במובן הפסיכולוגי של ההמונים הרי זו הייתה התפרצות ספונטנית של רגש העם מהסוג הטהור ביותר . לעתים רחוקות עמנו הוא כל כך תמים דעים בנוגע למצב פוליטי , בפי שהיה במקרה זה . כי לעתים רחוקות נפגשנו בכיעור פוליטי ומוסרי גמור , מושלם ומוחלט , בכיעור התנהגותה של בארץ ישראל במשך השבועות האחרונים , כל המכוער והטמא התאחד בהתנהגות זו » הפרת הן צדק של אומה גדולה , צביעות צינית , בוז ציני לקדושה אנושית וליתמות אנושית , שיטות צאריות של ציד המונים , שיטות של ריגול המוני גרועות מן השיטות הצאריות ... אילו ערכו עכשיו אצלנו , היהודים ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר