הרהורים על הדת

עמוד:139

הסוציאליזם בא מצוייד ביומרה לשנות את כל סדרי תבל , לבנות את העולם על יסודות אחרים , ועל כן עורר התלהבות כה רבה אליו מצד הנוער . בדרך דומה התפשטה גם הנצרות . גם הציונות טוענת לא רק לצורך בניית מולדת למען העם היהודי המעונה , שהרי בכך נוגע הדבר לעם אחד בלבד ; מדובר בהצגה לפני העולם כולו דגם מופת למשטר מדינה צודק , — "כי מציון תצא תורה . " ואולם כאן עולה שאלה שניה וחשובה הרבה יותר : איך יש לבנות את משטר הצדק והיושר הזה 1 מהו תרשימו ומהי צורתו של הדו קיום החברתי האמיתי ? בעניין זה מועלות תכניות ועצות שונות . הסוציאליזם מציע תכנית אחת , — אכנה אותה 1 מתכון לתיקון העולם . אם יכוננו את יחסי הכוחות במשק בצורה זו וזו , יכון משטר עולם צודק . אני סבור , שמתכ 1 ן זה לא י ס כ 1 ן ; השני מאמין , כי המתכון עשוי היה להצליח , אך לעת הזאת כבר נתגלגלה המחלה לשלב שני והיא זקוקה לתרופה שניה ; והשלישי סבור , כי הסוציאליזם הוא אמנם המתכון היחיד גם בשביל המחלה . ברם , הבה לא נשכח , כי אין זה אלא מתכון . ואף זאת אוסיף ואו ^ ר , כי הסוציאליזם שנוצר בדורנו , באמצעותו של קארל מארכס , הוא מתכון ארצי , והוא מבוסס אך ורק על ההתפתחות והתנאים של הכלכלה והמשק . עיניכם הרואות , ידידי ! אני מאמין ומשוכנע , כי תוך זמן קצר , אם כי , אולי , לא בימי חיי , ואם אזכה ואחיה — כבר לא אוכל ליטול 3 ו חלק של ממש , תיברא או תימצא תכנית חדשה לתיקון העולם , שתהא מנוגדת לתכנית הסוציאליסטית בכך , שתהיה לה שייכות לשמיים ומהם מקורה , והיא תתבסס על יסודות האתיקה והמוסר . תכנית r שתיברא בשביל דורות העתיד שלנו , jr . קרובה קרבה יתירה למד , שנכתב לפני שלושת אלפים שנה במסורתנו העתיקה . כשלעצמי הנני מאמין באמונה שלימה שאנו עומדים על סף עידן חדש . אין זה נכון , שהמסורת , התורה , או הדת עניין פרטי הם . הדת היא רכושה של האומה קניין עם , והיא שייכת לכולו , אפילו לפושעים ולחופשים בדעותיהם שבו . אסור לכפור בכך , היא שלנו , ואין שואלים אם אתר . דתי או לא , אם אתה מקפיד על תרי"ג מצוות או על קצת פחות מזה ; דבר אחד ברור , בין שאתה רוצה בכך ובין שאינך רוצה , התורה היא שלך . והרי ידעתם , כי בחורף , תחת השלג הקופא והקר , מצטברת ומתרכזת עוצמת כוחות הנבט להכשיר את הקרקע , לקראת האביב , ובבואו יוכלו

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר