בתחילת הדרך להכשרת טיס

עמוד:557

לו כוונות מדיניות צבאיות בבחירה זו . מעטים היו הטייסים היהודים בצבאות באירופה ובשירותי הטיסה האזרחית , ורק מעטים מאוד למדו את הנדסת הטיס בבתי הספר העליונים . בבית '' ר ראו בטיס — במקביל למה שראו בהכשרה לימאות - ערך נכבד , מבחינה חינוכית ומעשית כאחד , ובייחוד ערך צבאי . הרעיונות על טיס עברי ניסרו באווירה של בית"ר בזכות רמיזותיו של ז'בוטינסקי , ובזכות תוכניותיה הראשונות והמוקדמות של קרן תל-חי . בעיתונות הבית"רית עלה הנושא לדיון פעם בפעם . 1071 את תשומת לבם של הרבים עורר ערי ז'בוטינסקי , שעלה לארץ ישראל ועבד כמהנדס בתחנת החשמל של רוטנברג בנהריים , בתוכניתו לעסוק בספורט האוויר — בטיס באווירונים ללא מנועים . ערי הביא את רעיונו למיפקדת פלוגות הגיוס לבנות אווירון כזה . ערי היה בפאריס חבר במועדון סטודנטים לחובבי טיסה בלא מנוע . רעיונו נתקבל , וליידו הוצב אליעזר יצרן . היחידה הקטנה הזאת ( של השניים ) קיבלה על עצמה לבנות את מה שקראו לאחר מכן ( לפי הצעת עדייה גוריביץ ( ' בשם 'דאון' - דואה באוויר כדרך הציפור , וללא מנוע — לפי תוכניתו של המהנדס מנחם פוהורילה . בהשפעת ערי החלו אף אנשי המשקים בסביבה להתעניין בספורט חדש זה , וכך הקימו את מועדון 'השחף . בניית הדאון החלה בשטח תחנת הכוח בנהריים , אלא שפינחס רוטנברג חשש , שמא ייגרמו לו משום הדאון קשיים מצד הממשלה , והודיע : מיפעלי נועד ליצירת חשמל ולא אווירונים . משום כך ביקשו להעביר את מרכז הפעולה למושבה מנחמייה , לצריף שהיה שייך לוועד המושבה ועמד ללא שימוש . הוועד , בישיבתו הרשמית , החליט לדחות את הבקשה , שראה בה 'התרברבות ריביזיוניסטית , ' והרי 'הבל הדבר , ' משבחר וידוע ש'אווירון לא יטוס בלא מנוע' . 1072 עבודת הבנייה של הדאון 'הראשון' ללא ניסיון קודם , ללא דוגמא בעין , וללא אמצעים , עלתה בקושי רב . זו נמשכה זמן רב מדי , והתנהלה במושבה מיגדל , ואחר בשכונת מקור חיים בדרום ירושלים , 1073 ואחר בתל אביב . 1074 בסתיו 1935 נעשה נושא התעופה קרוב יותר לבית '' רים בארץ ישראל , ובייחוד בתל אביב , מכוח יציאתם של שני בית '' רים להשתלם בתעופה בביה '' ס הבריטי לת עופה באלמאזה שבמצריים . לובוצקי , הקומיסאר לא"י , הודיע ( 1935 . 12 . 4 ) לשילטון בית"ר בפאריס על ההתחלה ב'פעולה חשובה ... בשטח לימוד התעופה . בתל אביב מתנהל כבר כמה שבועות קורס לתעופה מחברי קן בית"ר , המרצים הם מטעם אגודת "הגמל המעופף" המוכרת על ידי הממשלה הארץ ישראלית , ושיש לה הזכות ו לרכוש אווירונים ולהסיע נוסעים וכוי . לעת עתה ניתן רק קורס תיאורטי , אולם בעוד כמה ימים יתחילו כבר בפעולות מעשיות במכונות האגודה הנ '' ל . ' לובוצקי אף הודיע על שני הבית"רים - והם אבי שלום דרורי ושולמית הורנהוט - הלומדים במצריים , וש'לאחר הבחינות יקבלו תעודות רשמיות , שלפיהן יוכלו לנהוג באווירונים , להעביר נוסעים ומשאות וגם ללמד אחרים את ספורט התעופה ... הנ"ל הצליחו לסדר קשרים יוצאים מן הכלל עם כל החוגים בעלי ההשפעה שבמצריים ותמונותיהם ( במדי בית"ר ) נתפרסמו בעמוד א' של העיתונים 'בורס אג'יפשין' ו'ל' אורור . ' נתקבלו לראיונות אצל רבים מנכבדי מצריים , ואף אצל מיניסטר התעופה המצרי מר גאפאר . בשבוע הבא עומד הבית"רי דרורי לנאום בראדיו המצרי בעברית . ' ... מ . פוהורילה היה האחראי , ודרורי היה המדריך העיקרי , בקורס הבית"רי ברנ"א . את תפקידו זה ראה דרורי כשליחות מטעם בית"ר גופא , ולא מטעם 'הגמל המעופף . ' הקורס נועד להתנהל כמחצית ( 1071 טל אווירייה לאומית דיבר מיכאל וולפמאן ב'טריבונת נארודובה . 1934 . 12 . 28 ,. 11 . 30 , ' על דאייה כתב ערי ז'בו - טינסקי , 'הירדן / . 1935 . 5 . 6 ; . 5 , 2 המועדון הארץ ישראלי הרא שון לתעופה אזרחית נוסד בשנת , 1933 והיה משותף לאנגלים , ליהודים ולערבים . נקרא עליו השם 'הגמל המעופף / לרשותו שני דאונים , שהובאו מוכנים מאירופה . רק בסוף שנת 1935 הקימה קבוצת חובבים את 'הקלוב הארץ ישראלי לתעופה . ' טי' ניב , ב , . 200—198 ( 1072 עי' ערי ז'בוטינסקי , 'היום / . 1966 . 7 . 21 ( והובא ב'חיל האוויר / דצמבר . ( 1969 בשנים ההן , וכבר קודם לכן , היו רבים מלגלגים על ה'אוויוניטקות' — חלומם של הבית " רים — ולא רק בארץ ישראל , אלא ביתר ייהוד בפולין . ( 1073 עי ' 'חדשות אחרונות . 1956 . 10 . 20 , ' אהרן רוזנבוים מסר לרשות המהנדס מנחם פוהורילה ואליעזר יצרן את ביתו במקור חיים , ושם עבדו מחצית השנה . פוהורילה עבד בגר מאניה בבית חרושת לדאונים , ובנה שם בשנת 1928 את הדאון 'וינה ' בשביל היהודי קורנפלד , שהשיג במשך שלוש שנים שמונה שיאים עולמיים . אורך הדאון שבנו במקור חיים היה 6 מטר , רוחבו , 12 — גובהו . 2 . 5 — הורכב מ 2500 חתיכות טץ ולבדים , ללא מסמר וללא בורג , כשהוא מתפרק לשבעה חלקים גדולים המתחברים בפלדה . נציבות בית"ר השתתפה בסך 120 לא"י בהוצאות . ( 1074 על חנוכת הדאון הראשון ( בהשתתפות ישראל רוקח , אליהו בן חורין , ד"ר לובוצקי וערי דבוטינםקי ) עי' 'הירדן . 1937 . 1 . 21 ' , ועי' אביגדור שחן , 'כנפי הניצחון / . 26—25

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר