התכסיס המדיני משכיח את עקרון העבודה העברית

עמוד:534

התכסיס המדיני משכיח אתעקרו ן העבודה העברית הדאגה לקיומה של העבודה העברית הלכה למעשה חייבה מידה מסויימת של הסתגלות לענפים קשים בעבודה במקומות קשים לחיות בהם . העבודה העברית באה בחשבון , אם משאירה איזו יתרת הכנסה לנותניה , והיא באה בחשבון במקום שיש ידיים עבריות . בשנות השלושים היה הוויכוח בנושא העבודה העברית חריף בסיגנונו , כוללני ופשטני מדי . עם שגדלה העלייה במוחלט וביחס בשנת , 1934 וביותר בשנת , 1935 רבתה הפעילות הכלכלית , ובייחוד הבנייה בערים ובמושבות הגדולות , ולא עלתה שאלת העבודה הזרה אלא בתחומה של החקלאות , ובייחוד של הפרדסנות , שנחשבה ענף כלכלי מכניס . מלאחר הקונגרס הציוני הי"ט נחלשה המילחמה הגלויה נגד נותני עבודה ללאיהודים , ונפסקה שיטת ההפגנה במישמרות . למן תחילת מאורעות תרצ '' ו ירדה בכלל מעל הפרק בעיית העבודה העברית במשק העברי . בשביל בית"ר לא היתה שאלת העבודה העברית עניין לדיאלקטיקה , שהרי עבודה עברית פירושה עובדים עברים וביטחון , שפירושם עלייה יהודית , שפירושה רוב יהודי , שפירושו כינונה של מדינת היהודים . הבית '' רים בארץ ישראל , שהלכו לפלוגות הגיוס , ושנשארו לעבוד במושבות החקלאיות בגליל ובשומרון ובשרון , נתנו מלוא חלקם בביצורה של העבודה העברית . עם זה לא היו מוכנים לגרוס את השיטה לפסול לא מנימוקים לאומיים , אלא מנימוקים מעמדיים דווקא את המעבידים עבודה זרה . בעניין זה ראתה בית"ר , כאמור , את 'האירגון המשותף' ( של פועלים יהודים וערבים ) כשיטה שמגמתה הטיבעית תהא להרבות עבודה זרה , ( 1016 הפליג ביותר רובין , כשטען טענה של סתירה או סטייה , וכול אותו ויכוח לא יכול היה להתנהל אלא על עצם הצורך בדיון מיידי בפיתרונותיה של השאלה הסוציאלית . דבוטינסקי הבחין בין אידיאות ( הרבה ) לאידיאל ( אחד ) בבית '' ר ' ) רעיון בית"ר / תרגום י . ק , ( 8 ,. דיבר בסוציאליסס כגורם מפריע לציונות ( שם , , ( 9 ואף לא היה חידוש בנטייתו של ראש בית"ר , שלא להינזר מטיפול בבעיות החברתיות ' ) הרי מוחו של צעיר חושב אינו ישן , בין כך ובין כך יתעסק בכול מיני שאלות טולמיות , ובתוכן אף בפרובלימות סוציא ליות ( ' ולנסות ניסוח של 'סוציאליסט בית"רי' ( שס , . ( 27 אף המחשבה על מהותה של בית"ר כתנועה אידיא - ליסטית במובנה של השקפת עולם לא הירפתה מראש בית"ר . במיפנה , 1936 / 1935 עם תחילת פעולתה של הצ"ח , שוב נשאלה מצדדים שונים השאלה ביחס לעמדתה של בית"ר כלפי התנועות האידיאולוגיות העולמיות . ראש בית"ר שאל בלבו , אם בית"ר היא בבחינת 'מבוא , ' הרי ל מה . ? 'אם אנחנו פרוזדור , הכבר נתגבש במוחך איזה מושג ברור על אופיו וצורתו של הטרקלין ' . ? ' אבל בעולם רודפי התיקון הסוציאלי הולך ומתעמק מרד רעיוני נגד הסוציאליסמוס / הולך ומשתרש הביטחון , כי את הצדק החברתי אפשר להשליט בעולם אף בלי סוציאליסמוס . אם כן - אולי יש צורת תיקון חברתי , שגם באמצע תהליך ההתיישבות נוכל להגשים אותה ... ? בתוך המיסגרת של המוניסמוס הבית"רי ... אני חולם , שבית"ר תהיה למשתלה ענקית , שממנה יצאו אותם המנהיגים - אותם הנזירים . כי מי אמר , שתנועת ציון החממה אין לה צורך בנזירים י אז יעמדו על במת ציון שלושה בונים : ה"מעביד , " ה " פועל" וה"נזיר . " הראשון והשני — חד הוא : שניהם מנצלים את הקוניונקטורה הכלכלית , אבל השלישי מקיים את האבסורד הקדוש של ביל"ו , של חלוצי האונייה "רוסלאך / מאודיסה / בשנת תרע"ט , של פלוגות הגיוס הבית"רי . 1014 ... יעקב רובין פירש את דברי ראש בית"ר ביחס לתשובה הבית '' רית לעניין ההשקפה החברתית כסטייה מעקרון ה'מוניסמוס' , 1015 וזאת תוך הסתמכות על דבריו ב ' רעיון בית"ר , ' ש'גאונה ותפארתה של בית"ר הוא ה"מוניסם" שלה , והוא המבדיל בינה ובין שאר הסתדרויות הנוער ביהדות . ' רובין הביע דאגתו , שיש בעמדה החדשה של ראש בית"ר משום פתח של דיביזיה יסודית של העקרון החשוב ביותר בבית" ר , הוא ה'מוניסם , ' ומשום סכנה של נקיטת עמדה במ אבק בין המחנות הפוליטיים המתגבשים בעולם , שהרי אף בשלילת הסוציאליסט מבחינה עקרונית יש משום חידוש אידיאולוגי . רובין פסק : 'רצוננו להחזיק ול הוסיף להחזיק באידיאולוגיה הישנה של בית"ר , שב כוחה הגענו עד הלומי 016 נ . ( 1935 לד'ר ליאו כהן בסוכנות , שדי האאז מתכנן הקמת קרן להגירה , שתעניק 2600—2000 זהובים פולאניים לכול מהגר ( א '' צ , . ( s 25 / 2090 ועי' דויד ישראלי , 'ה"רייך" הגרמני וארץ ישראל ' , תשל"ד , עמ' , 277—276 , 133—125 , 14—13 ( 1014 דבוטינסקי , ... ' אבל אני מאמין , ' ! 'המדינה . 1936 . 2 . 4 ' , בנושא זה כבר דן בשנת , 1931 והוסיף לדון עד ערב המילחמה . ( 1015 וזה לשון ז'בוטינסקי : 'תמיד ענינו ו "מוניסמום , " ' מעבדה , " או במלים אחרות : אין זה עסקנו אנו , הדור שיבוא אחרינו ... הוא הוא שיפתור את בעית התיקון החברתי ... במענה הזה צדקנו , ואני מוכן לחתום עליו גם עתה ... אבל ... הולך ומתעמק עתה מרד רעיוני נגד הסוציאליםמום . ' ... עי' רובין , 'אי בהירות בהירה ' , 'טריבונה נארודובה . 1936 . 5 . 1 ' ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר