במזל ויכות על המישמעת

עמוד:117

במזל ויכות על המישמעת ועד הצה"ר לא הסתפק בקשרים רוחניים עם בית"ר , ואף לא בהשתתפותו של ארבר או מלמד בישיבותיו של הוועד . אחר הוועידה קבע ( 1928 . 4 . 20 ) הוועד ועדה לעבודה תרבותית בקרב הנוער , שחבריה : ארבר , המאירי , ויינשטיין , ייינשאל . בישיבה קרובה ( 1928 . 4 . 29 ) הועלה לדיון מצבה של בית"ר , כשבן ימיני נתן הזדמנות לארבר להסביר את 'המאור עות' ( רוצה לומר : ההתפתחויות האחרונות בנסיבות . ( ארבר הבטיח : 'אני ממשיך את עבודתי בבית" ר בכיוון האידיאולוגיה הריביזיוניסטית , ' ואילו מפקד הגדודים בתל אביב , חבר הצה"ר / ירמיהו / הלפרן , 'לפני זמן מה התחיל לעורר ויכוחים פרינציפיוניים על מהותה של בית"ר' בהתנגדות 'להשקפתנו אנו . ' ארבר הזכיר , שכבר בוועידה הרביעית של הצה"ר בארץ ישראל הכרח הלפרן על הצורך להכניס שינויים בבית"ר , ומסר תוכן שיחתו עם הלפרן לאחר הוועידה . ארבר העמיד בפני הלפרן את הדילמה : מה יעשה כש יפקד עליו לנהל תעמולה למען הצה"ר בימי בחירות או כשיפקד עליו להגיב תגובה חריפה של אלימות - וזאת כמובן בתורת משל קיצוני ביותר כמיבחן למידת המישמעת שלו — מה יעשה ז כלום ימלא את הפקודה ז תשובתו של הלפרן היתה : 'אמלא את פקודותיך , אבל אתפטר . ' לאחר אותה שיחה הגיש הלפרן את התפטרותו , 53 ושיגר , באמצעות פעמוני , מיכתב בשם 7 קצינים וסמלים , ובו דרישות אולטימאטיביות בשאלות האירגון והאידיאולוגיה . נ ( 5 בפק' 49 מסוף אפריל 1928 נאמר , ששר המאה הלפרן הגיש את התפטרותו באופן רשמי לנזיפקדה הראשית והת פטרות זו נתאשרה בזמנה . נוסף לזה הודיע המפקד הראשי , ' שהקצין הנ '' ל מאבד את כל תאריו וזכויותיו בתור קצין של הברית לשננבר ומיום פירסום פקודה זו הינהו מוצא משו רות הברית , ואסור למפקדי הגדודים לבוא אתו במשא ומתן לא בע '' פ ולא בכתב , היות והוא מוכרז למסוכן לתנועת ביתיר . ' הסכנה היתה לא רק אירגונית ( שלמניעתה הנכרז כאותה פקודה , שאין רשות לאנשי ביתיר להיכנס לאגודות ליגאליות ובלתי ליגאליות , באופן אקטיבי או פאסיבי מלבד באגודות מיקצועיות , ( אלא — כמוסבר — אף רוחנית . הלפרן בספונטאניות שלו הירהר — או יותר מזה — בשיתוף פעולה טם 'הנוער העובד ' . על כל פנים רחוק היה מלקבל עליו את מרותו של ארבר , ואף לקבל את מרותו של ועד הצהיר לא נטה . לוועד , שכינוס בית"ר לא יקויים בפסח , משום שז'בוטינסקי לא יוכל לבוא . ב 1928 . 3 . 22 הוחלט על סיפוח בא כוח בית"ר אל הוועד . בוועידה הרביעית של הצה"ר בארץ ישראל ( 1928 . 4 . 9—7 ) בא אדרי בדברי ברכה , וארבר — בהרצאה מפורטת . ועידה זו הלכה לשיטתה של הצה"ר בארץ ישראל ויצאה בהחלטות 'בית '' ר יות' מיוחדות : ו . הוועידה מכריזה , שברית תרומפלדור היא הסתדרות נוער לאומית , שביסודה מונחת האידיאולוגיה הריביזיוניסטית . . 2 הוועידה , בשמעה את הרצאת המפקד הראשי של גדודי בית '' ר בארץ ישראל על פעולות והתפתחות ה'ברית' מאז היווסדה בוועידה השלישית , מביעה את תודתה ... לכול העוזרים ... . 3 הוועידה מאשרת את החלטות הוועד המרכזי ומועצת הצה"ר בארץ ישראל בדבר נחיצות העברת מרכז בית"ר העולמי לארץ ישראל . . 4 הוועידה מציעה למרכז העולמי של הצהיר לאחוז באמצעים ממשיים , כדי להגשים את רעיון ' קרן השומר . 5 . ' הוועידה מבקשת מאת המרכז העולמי של הצה"ר לעשות את הצעדים הדרושים , כדי לאפ שר את חינוכם הצבאי-מיקצועי של חברי בית"ר שיימצאו ראויים לכך . . 6 הוועידה מוצאת לנחוץ להרחיב את העבודה החינוכית בתוך גדודי בית"ר , על ידי קביעת תוכנית תרבותית מתאימה . 7 ... ( הוועידה קוראת ) לתת לבית"ר את העזרה המוסרית והחומרית , ולחברי הצה"ר מהגיל המתאים בכול מקום - להיכנס לשורות בית"ר . כך התקדמה הצה"ר בארץ ישראל בהבנתה את תפקידיה של בית"ר , ובהדגשתה את תפקידה החינוכי התרבותי .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר