הסכם

עמוד:244

רגלי ההסתדרות הציונית הישנה ולבוא במקומה , להיעשות ההסתדרות העיקרית , ואחר כך גם הנושאת היחידה של האידיאל הציוני . תמימות דעים זאת עדיין אינה קיימת , ועל כן ה"ברית" העצמאית עדיין איננה ההסתדרות הציונית החדשה . נהפוך הוא ן אחד מתנאי היציבות של ההסכם שהושג נעוץ בכך , שיוסר עתה מסדר היום עניין ההסתדרות הציונית החדשה , — ויכאב זאת לרבים מאתנו ככל שיכאב . מצד אחר , יהיה זה בלתי נבון ובלתי מוצדק לא להעריך כראוי את העובדה , שההסכם מביא בחשבון את הפיכתה של ה"ברית" להסתדרות ריבונית , שאינה כפופה , אפילו פורמאלית , לשום הסתדרות אחרת . רפורמה זאת נודעת לה חשיבות רבה , והיא עוד תתגלה במרוצת הזמן , ואנו משוכנעים , שהתוצאה תהיה תוצאה משמחת במידה שווה לשני זרמי הרוויזיוניזם . מישהו אמר אי אז : 'יצריך תמיד לבחור בין הניצחון להצלחה . " יש בזה אמת עמוקה ו לא תמיד "הניצחון" הוא שם נרדף ל"הצלחה , " ותוצאות המלחמה האחרונה הוכיחו זאת . במסורתה של ה"ברית" שלנו כבר השתרשה ההכרה , שבמאבק דעות אין אנו צריכים לשאוף לעולם ל"גיצחון" של צד אחד על משנהו . אין שום דבר מסוכן יותר מאשר "ניצחון" על המצפון והאמונה . כל עוד קיימת אצל חלק מן הרוויזיוניסטים אמונה בדבר אפשרות חידושה של ההסתדרות הציונית הישנה , יהיה זה טירוף לשאוף לכך , שהם יוותרו על אמונתם זו ויפסיקו להיאבק על מה שהם מאמינים בו . מצד אחר , כל עוד יש רוויזיוניסטים , שמצפונם אינו מתיר להם להימנות , במישרין או בעקיפין , עם חברי הסתדרות , שדחתה את עקרון המדינה היהודית , יהיה זה טירוף לדרוש מהם , שישמרו על נתינות בלתי נסבלת זו , כפי שהיא נראית בעיניהם . המליאה הבינה זאת ; איש לא "ניצח" בקאלה , אך שני הצדדים השיגו "הישג" — צד אחד הצליח לשמור את מר . שהוא מחשיב , ואילו הצד האחר השיג צעד מהותי בכיוון הרצוי לו ; גם אלה וגם אלה השיגו את העיקר — הם שמרו על אחדותה של התנועה ההרצליאנית , התקווה האחרונה של רבים ורבים בעם ישראל . אלה מאתנו , המאמינים ברעיון ההסתדרות הציונית החדשה , צריכים עתה לחכות בשקט ולעשות , יחד עם כל הרוויזיוניסטים האחרים , עבודה חיובית של ה"ברית . " אין עוד צורך בוויכוח עיוני . על ה"ברית" הריבונית להוכיח עתה במעשים , מה כוחו היוצר של הרוויזיוניזם החופשי . אם כוחות אלו הם כה גדולים , כפי שמאמינים בזאת רבים מאתנו , או אז התואר וההילה ייווצרו מאליהם ; ויתכן , שזה עומד אחר כותלנו .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר