מבוא

עמוד:2

ואילך , ( בחמת טבריה ( 1961 ) ובציפורי . ( 1993 ) היום ידוע לנו על 700-600 כתובות יהודיות מארץ ישראל בשלהי העת העתיקה . נוסף על החומר הארכאולוגי חשף המחקר המתמשך בתעודות הגניזה הקהירית במהלך המאה העשרים יצירות רבות שמקורן בארץ ישראל הביזנטית . סוגי יצירה שפעם שויכו לימי הביניים מתוארכים היום לשלהי העת העתיקה , דוגמת הפיוט וספרות ההיכלות . אלה מצטרפים לספרות האפוקליפטית המאוחרת ( ספר זרובבל , למשל , ( שמקורה במאה השביעית בערך . נתגלתה גם ספרות הלכתית שלא הייתה ידועה קודם , דהיינו ספרות המעשים וספר 'החילוקים , ' המפרט הבדלי הלכה ומנהג בין בבל לארץ ישראל , בנוסף לספרות המגית כגון ספר הרזים . כמו כן מוסכם היום שבתקופה זו , ומיד לאחר מכן בתקופה הערבית , נערכו רבים מהמדרשים ומהתרגומים . נראה אפוא שהתקופה הביזנטית הייתה רחוקה מלהיות פרק זמן שולי בחיי עם ישראל בארץ , כפי שפעם הניחו , ההפך הרא הנכון . בתחומים רבים הייתה התקופה הביזנטית עידן של שגשוג תרבותי במישור הספרותי נוסף על התרבות החומרית . ראייה חדשה זו נובעת גם מן הפריחה הכלכלית והדמוגרפית בארץ ישראל הביזנטית , המשתקפת , בין השאר , בערים שהתרחבו ובבניינים הציבוריים והדתיים שהוקמו . פריחה כלכלית זו , יחד עם העשייה התרבותית שנתלוותה לה , הן מעין בבואה של תופעה רחבה יותר שאפיינה את העולם הביזנטי כולו , שהמודעות לה היא חידוש בפני עצמו בעולם המחקר . פעם התייחסו אל התקופה הביזנטית של המאות הרביעית עד השביעית כעידן של ניוון והתפרקות , כפי שהוא משתקף בחיבורו המונומנטלי של אדוארד גיבון משנת . the Roman Empire The Decline and Fall of , 1787 אולם בעקבות המחקרים החלוציים והמהפכניים של ארנולד ה"מ ג'ונס { The Later Roman Empire ) משנת 1964 ופיטר בראון ( of Late Antiquity The World ) משנת , 1971 ועקב חפירות רבות היקף דוגמת אלו בסוריה , באסיה הקטנה , בצפון אפריקה ובקרתגו , זכתה תקופה זו להערכה מחודשת בקרב חוקרי תחומים שונים ברחבי העולם . במקום לראות בה עידן דעיכה של התקופה הקלסית או , לחלופין , מבוא לימי הביניים , נתפס העולם הביזנטי כמסגרת זמן בפני עצמה , שיש להעריכה באופן שונה לגמרי ממה שנעשה בעבר , { The Mediterranean World in Late Antiquity , A . D . 395-600 , London 1993 Averil Cameron , ) או כחלק מתקופת מעבר רחבה יותר בעלת אפיונים מיוחדים , בין העולם העתיק ועד ימי הביניים Millennium A . D . in Europe and the Mediterranean : An Archaeological Essay , Monotheism in Late Antiquity , Princeton 1993 ; Klavs Randsborg , The First Garth Fowden , Empire to Commonwealth : Consequences of ) . ( Cambridge 1991 עד היום , שלהי העת העתיקה היו פרק זמן מוזנח יחסית בחקר תולדות עם ישראל . אנחנו בראשית הדרך של גיבוש תוצאות המחקרים הראשונים לאור העדויות החדשות המתגלות מדי שנה בשנה . הכנס הציב כמטרתו העיקרית לקדם תהליך זה

יד יצחק בן-צבי

מרכז דינור לחקר תולדות ישראל

THE JEWISH THEOLOGICAL SEMINARY OF AMERICA


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר