פתח־דבר

עמוד:10

האישית וגם ברמה של ראיית ארגונים בראייה של "מערכות מפתחות מנהיגות . " ככלל , כל הקורא ומתעניין בתחומי ניהול ומנהיגות נתקל בשפע עצום , הנחלק בדרך כלל לשני סוגים : ספרים תיאורטיים ואקדמיים מובהקים או ספרים בנוסח : "איך להצליח בעסקים - " ? אוסף של טכניקות ועצות נוסח ספרי בישול . הספר הזה מתיימר להיות שונה ? בוודאי לא רצפטואלי ; אין בו עצות מעשיות כיצד להיות מנהיג , ואין בו אמירה תיאורטית חובקת עולם . יש בו אוסף של תובנות המבוססות , כאמור , על כל הערוצים של המחקר , הקריאה , ההתבוננות והניסיון . בבסיס כל אלה חבויה ההנחה שהיא הבסיסית מכולן לגבי מנהיגים ומנהיגות . אנסח זאת תחילה באופן מסייג , בדרך האלימינציה : מנהיגות אינה אוסף של שימוש בטכניקות , ולכן , הקניית טכניקות ועצות שימושיות היא לכל היותר תוספת חלקית ברמת המיומנות . מנהיגות היא קודם כל השקפת עולם ומודעות . על בסיס נדבכים אלה יש מאפיינים רבים נוספים . רוב הספרים עוסקים במאפיינים הנוספים הללו ואינם נוגעים בתשתית המושגית והפסיכולוגית , בעוד הספר הזה מתיימר במפורש להתמקם שם . הציפייה - שאם תתגשם , אראה בכך הישג - היא , שהקורא המנהיג יבחן באמצעות הקריאה את השקפת עולמו , את מודעותו בהקשר הנידון בספר , ובעיקר ישאל את עצמו על הקשר בין מודעותו להשקפת עולמו ולביטוי הקשר זה במציאות . שאלות אלה נראות לי מהותיות אם יישאלו , ודי בכך באשר לספר הזה . כל השאר העשוי להיגזר מכך הוא עניין שהאינדיווידואלים מגיבים עליו באופן שונה , כפי שהם מגיבים על גירויים שונים הנקרים על דרכם ; ובאשר לאחרים , שאינם בתפקידי ניהול ומנהיגות "רשמיים , " אני משוכנע שיש להם נגיעה בנושאים העקרוניים המועלים בספר , שכן , בסופו של דבר , רובנו נמצאים בנקודה שבה אנחנו "מקבלים סמכות" או "מהווים סמכות" אפילו בהקשרים משפחתיים , בהקשרים של השפעה על ילדים וכיוצא באלה . מבחינה זו עשוי הספר להניע לכיוון של שאלות והרהורים שאינם נחלתם הבלעדית של "מנהיגים רשמיים . " אני מקווה שכך אכן יקרה .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר