פרק אחד־עשר ירושלים בראייה המוסלמית: הקראן וספרות המסורת

עמוד:304

יכיר אותן , 145 אך ברור שהוא לא רצה שמישהו יטען כלפיו שלא הכיר מסורות אלה . כמו כן , הוא הקדיש פרק שלם 146 למסורות שמקורן אצל המטיפים ומספרי סיפורים ( קצאץ , ( שאנשי המסורת אינם מוכנים לאשר את מהימנותן . בין המסורות הללו : הסלע הוא מגן עדן ; ירושלים היא המנהיגה ( סיד ) של המקומות כשם שהסלע שבירושלים הוא מנהיג הסלעים ; אללה אמר לסלע : בך גן עדני וגהנום שלי ... אשרי מי שביקר אותך ; הסלע נמצא על עץ תמר ; ... עליך אניח את כסא כבודי ; ... אתה כסא כבודי התחתון . הוא הביא את המסורת על השיש השחור , הנמצא במסגד ירושלים והעומד בפתח גן עדן , והוסיף : אללה יקלל את הקצאץ המזייפים י כמה שקרים זייפו בשמם של והב [ אבן מנבה ] 147 וכעב [ אלאחבאר 148 . [ אין איש המטיל ספק ביתרון מסגד זה , אך הם הגזימו . אמרה זהה נחשבת למהימנה כשהיא נאמרת על מסגד שליח אללה , שכן הוא אמר : בין קברי ובמת התפילה שלי ( מנברי , ( גן מגן עדן . לפני המחבר עמדו כמעט כל החיבורים שקדמו לו , והוא מציין את שמות מחבריהם : אלמשךף אבן אלמךג'א , אלואסטי , בהא אלדין אבן עסאכר , אבן שית' [ אלקונוי , [ אבן אלג'חי , אלמכנאסי , אלפזארי , ואחרים . הוא ידע לנצלם תוך הקפדה על ייחוס כל מסורת למקור שממנו שאב אותה , אך בתוספת הערכה משלו . הערכותיו תאמו את ביקורת החדית' המסורתית הנהוגה בחוגים מסוימים עד היום . חידוש מעניין בחיבור זה הוא הוספת פרק שלם ובו ביוגראפיות של חברי מחמד שהתגוררו בירושלים , והוא מהווה את חוליית הקישור בין ספרי התולדות ( תאריח ( ' לספרי השבחים . בשנת 1470 כתב בירושלים מחמד בן שמס אלדין אלסיוטי אלמנהאג'י ( מת בשנת ( 1475 את החיבור המתנה ליחידי הסגולה בשבחי המסגד הקיצון ( אתחאף אלאח'צא בפצאאל אלמסג'ד אלאקצא . ( הקדמתו מתארת בצורה מדויקת את זיקת חיבורי השבחים המאוחרים לחיבורים הראשונים . הוא בעצמו מצטט את אלואסטי , אבן אלמרג'א , אבן עסאכר , אבן אלג'וזי , אלמכנאסי , אבן אלפךכאח אלפזארי , ואחרים . אולם פרקים שלמים ממנו הם העתק מדויק מתוך מת'יר אלעראם , אך בלי ציון המקור . אלתאליף ואלמוצוע ואלאאת'אר אלקויה ואלוהיה . ' מונחים אלה מתארים את הדרגות השונות של מהימנות המסורות ומוסריהן , החל באלה שאין בהן שום פגם וכלה במזויפות . 145 דף 65 א-ב . 146 דף 69 ב . 147 מת בשנת . 728 התפרסם במסורות הרבות שמסר או שנמסרו בשמו ממקורות יהודיים . 148 יהודי מומר ממוצא תימני , מת בשנת . 652 ראה אודותיו : ; 316-317 M . Schmitz , 'Ka'b al-Ahbar \ EP , iv , pp . י' בן זאב , כעב אלאחבאר , יהודים ויהדות במסורת המוסלמית ( בערבית , ( ירושלים , 1976 עמ' 149 . 26 שם , דף 71 ב . ° דף 119 ב . 151 כתב יד שלו שרד ונמצא בדאראלכתב שבקאהיר , מס' : 514 מג'אמיע — תאריח . ' זהו למעשה עיבוד של החומר הנוגע למסגד אלאקצא מתוך הספר מפתאח אלמקאצד של אבן אלעךבי . 152 ראה הנספח של השיך אלארנאוט על ספרו של רבעי . '" זה בלבד יצא לאור ביפו בשנת , 1946 על ידי אחמד סאמח אלח'אלדי , תחת השם : מת'יר אלע'ראם . 154 כתב יד של חיבור זה מצוי באוניברסיטה העברית בירושלים , באוסף יהודה . מספרו הוא . Ar 8 ° 16 הספר תורגם לאנגלית על ידי , 3 . Reynolds ופורסם תחת השם London 1836 The Historyofthe Templeof Jerusalem ,

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר