א. שיטת הצגת השאלות, התצפיות וחמתוד הקליני.

עמוד:12

בה נשאלה . למשל , כאשר ילד שואל : "מי עשה את השמש " ? הרי ברור , שהוא חושב על השמש כמו על מעשה יצירה . אנו יכולים איפוא לקבוע את הכלל הראשון של שיטתנו . בבואנו לחקור הסברים הניתנים על ידי הילדים בדרך של שאלות , חייבות השאלות להיות ערוכות בצורתן ובתוכנן בדומה לשאלות הספונטאניות , שהילדים בני אותו גיל או בני גיל מוקדם יותר מציגים בעצמם . כיוצא בזה חשוב , כי בטרם נסיק מסקנות מתוצאות הניסוי , נשתדל לחזק אותו על ידי בדיקת השאלות הספונטאניות של הילדים . במקרה זה נוכל להיווכח אם ההשקפות המיוחסות להם מקבילות לשאלות שהם בעצמם מציגים ולצורה בה הם שואלים אותן . למשל , בעיית האנימיזם של הילדים , שנעסוק בה בספר זה . נוכחנו לדעת , כי כאשר הילדים נשאלים אם השמש היא בעלת רוח חיים , יודעת , מרגישה וכר , הרי בגיל מסויים הם עונים על כך בחיוב . אך כלום זוהי השקפה ספונטאנית שלהם או תשובה שנרמזה במישרין או בעקיפין בתוך השאלה גופה ? בדי לפתור בעיה זו , עלינו לחפש אחר נקודה מנחה באוסף השאלות של הילדים וכך , למשל , ילד בן שש וחצי , שראה כדור המתגלגל בכיוון המבוגר , שאל אותו באורח ספונטאני : "כלום יודע הכדור שאתה נמצא פה " ? ילד זה שאל גם שאלות רבות אחרות , ברצותו להיווכח אם אובייקט מסויים , כגון עלה , הוא בעל רוח חיים או לאו . וכאשר נאמר לו , כי העלים מתים , הגיב : en הלא הם נעים ברוח " ! וכך מגלים הילדים בצורה שבה ערוכות שאלותיהם , כי הם קושרים את החיים עם תנועה . עובדות אלה מוכיחות , כי שאלות בעניין האנימיזם , המנוסחות בדרך זו ( כגון באופן שהילד הנ"ל נשאל אם אובייקט מתנועע מסויים יודע" שהוא בתנועה , ( אינן מלאכותיות , " וכי ראיית הקשר בין החיים והתנועה מקבילה להשקפה הספונטאנית אצל הילד . אך אם ההכרח בתצפיות ישירות הוא גלוי לעין , הרי גם הקשיים הכרוכים בכך ברורים למדי . שיטת התצפית ה"טהורה" היא לא רק מייגעת , ואף אין בה , לכאורה , כדי להבטיח את איכות התוצאות ( למעשה , אין אפשרות לערוך תצפיות על מספר גדול של ילדים בתנאים שווים , ( אלא שהיא גם מכילה בחובה ליקויים שבשיטה , מהם נמנה כאן שניים עיקריים . ראשית , האגוצנטריות של הילד מהווה מכשול רציני בדרך להכרת הילד על ידי תצפ- ת טהורה ללא סיוע של שאלות . בספר אחר " ) הלשון והמחשבה ( " הראינו , כי הילד אינו שואף — ואף אינו מוכשר — לגלות את כל מחשבתו לזולת . נוסף על כך , בחברת ילדים אחרים כרוכה השיחה לפעמים בפעילות מיידית או במישחק , ובאופן כזה אין בה מפתח להבנת החלק המהותי של

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר