בית הכנסת אל־מצריון ( אל־אסתאד('

עמוד:50

בית הכנסת רב משה — רמב"ם חמאם דרב מחמוד 15 בית הכנסת נקרא על שם רמב"ם לאור המסורת , כי רמב"ם נקבר זמנית בישיבה שבמתחם בית הכנסת . בית הכנסת ובית המדרש דהיום הם מבנים אשר . בדומה לבתי כנסת אחרים במצרים , שופצו במהלך המחצית השנייה של המאה _ה . 19 גם כאן נעשה השיפוץ תוך הותרת היסודות והקמת המבנה החדש עליהם . סמוך לבית הכנסת מצוי מבנה נוסף , אשר שימש במקור כבית מדרש ; בו , בין היתר , לימד רמב"ם . על פי המסורת , לאחר מותו נקבר רמב"ם בבית מדרשו זה . ( מאוחר יותר הועברו עצמותיו לקבורה בטבריה , לאור חשיבותה של הקבורה בארץ ישראל בכתבי רמב"ם ( . כתוצאה מכך הפך בית המדרש ובו קברו הזמני של רמב"ם , אתר עלייה לרגל . באחת העדויות המתארות את מערת הקבורה נאמר : 'יורדים לה במדרגות אבנים , ובאים שם להשתטח , על מקום כבוד מנוחתו זיע"א , וכל איש מכאובות . ידוע חולי , בא וישן שם לילה אחד וגדולים צדיקים במיתתן . ובאמת המקום הזה כולו אומר כבוד באימה וביראה / ואכן , בצמוד לחדרון x 2 . 5 ) ו מי ) אשר בו , על פי המסורת , הונחה גופתו של רמב"ם , מצויה גומחה אשר בה נהגו לשהות לילה שלם ולבקש רפואה והצלחה מרוחו של הצדיק . להל ן תצלום משנת 948 ו ; בצד שמאל הכניסה לחדרון שבו נקבר רמב"ם ; בהמשך החדר משמאל נמצאת אותה גומחה . קומות . המראה החיצוני היה פשוט ונטול פריטים חיצוניים מרשימים . קירות האורך של המבנה כללו שורה בת ארבעה חלונות קשתיים בבל קומה , וביחד שמונה חלונות בכל אחר משני אגפיו של בית הכנסת . בחלונות אלה של בית הכנסת נקבעו תריסי עץ . בסוף המאה _ה 19 שופץ בית הכנסת פעם נוספת . במהלך השיפוצים הוכנסו במבנה המקורי של בית הכנסת מוטיבים מודרניים רבים . מגמה זו בלטה במיוחד בריהוטו של בית הכנסת . בהשפעה אירופית ברורה נקבעה צורתה של התיבה כמתומן . מימינה ומשמאלה של התיבה נקבעו גרמי מדרגות קצרים , בני שלוש מדרגות כל אחד . התיבה עצמה מוקפת הייתה סבכה שמסגרתה שיש ומעקה מתכת בגובה של כמטר אחד . מעל למעקה זה נישאו שמונה עמודונים לגובה של כשני מטרים , וממעל הם חוברו בלוחות שיש מסוגננים לכדי צורת כתר מעל לבימה . אולם התפילה החזיק שורת עמודי שיש מקבילה . ומעליה נבנו קשתות מרהיבות . אלה גם אלה שימשו לא רק לעיצוב מראה מסוגנן לאולם המרכזי , אלא אף כעמודי התמיכה לקומת עזרת הנשים . צורתו של היכל הקודש הייתה בתבנית דמוית חצי משושה , והוא עשוי היה בהדר רב . גם בהיכל קבועים היו מעקה ועמודוני שיש לבנים , ומעליהם נמתחו קשתות . כל פריטי היכל הקודש היו עשויים ביד אומן . הדר ומחשבה ניכרו בפיתוחיו של כל פרט ופרט בהיכל . אולם התפילה עצמו הואר בנברשות רבות בצבעים ססגוניים . קומת עזרת הנשים בנויה הייתה בדמות האות חית מעל לאולם התפילה התחתון . קומה זו תוחמה כולה במעקה עשוי שיש . על רצפת עזרת הנשים נפרשו מחצלות ושטיחים .

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר