ערים — תיכנון ובנייה

עמוד:65

בעקבות ונסאן , והדברים נראים , עם השער המונומנטאלי המצוי היום כשטח ' האכסניה הרוסית . ' מפת מידבא מעידה שהיה גם רחוב מעוטר עמודים וכיוונו מזרח-מערב כין שערה המזרחי של העיר לבין הקארדו המשני . קשת טריומפאלית — המצויה עד היום מעל רחוב 'הויה דולורוזה' ובמנזר האחיות ציון , היא קשת 'אקקה הומו' ( — ( Homo Lea עיטרה רחוב רוחב זה ואולי היתה שער כניסה לפורום המזרחי של העיר . מתכנני העיר הרומית לא הקצו , כמו בימינו , שטחים ירוקים פתוחים לרווחת התושבים . הנוף שנפתח לעיני התושבים היה בעיקרו נוף בנוי לתפארה ומתוכנן היטב . מקומות ההתכנסות הציבורית היו הכיכרות המרוצפות והמעוטרות , מבני הציבור וחצרותיהם , הפורום , ומעל לכל — רחובות העמודים . נוף שכזה היה נוף החוצות של איליה קאפיטולינה , אף על פי שהעיר היתד , בתקופה הרומית מיושבת 48 קשת 'אקקה הומו' נבנתה על פי הדעה המקובלת בתקופת איליה קאפיטולינה . ראה למשל וינסאךאבל ( לעיל הערה . ( 43 לאחרונה העלה החוקר בלום את הטענה , שזו קשת מימי הבית השני — אולי מימי אגריפס , אשר שימשה כשער כניסה לעיר . ראה ; Faut-il . revenir sur la datation de Fare de l"Ecce Homo" ?\ RB 86 ( 1979 ) , pp . 224-27 1 . 1 . Blomme , טענתו מסתמכת על האופי הארכיטקטוני עיטורי של הקשת . אם נכונה טענת בלום , הרי יש לפנינו מקרה חריג למרי , שמונומנט מימי הבית שרר בשלמות , למרות ההרס בימי טיטוס , ושולב מחדש כתוכנית העיר של איליה קאפיטולינה . קטע של ריצוף בקארדו המשני , מחוץ לשער האש & ות . על גבי הריצוף הקדום — מגדל שער מן התקופה הצלבנית וברקע — החומה התורכית . באדיבות מי בן דב

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר