ו. חכמי יבנה ובתי־מדרשותיהם

עמוד:36

אישים שהטביעו את חותמם על מסורת התורה שבעל פה , על דרכה של היהדות לדורות ועל חיי המעשה בדורם . בין האישים שהקימו וביססו את מוסדות ההנהגה היהודית ביבנה אין אף אחד שנמנה עם חוגי העילית החברתית בימי הבית , לא מן האריסטוקרטיה הפינאנסית ולא האריסטוקרטיה הכהונתית . היו כין החכמים ממוצא כהונתי ואף אנשים אמידים או עשירים ממש , אולם רבים מהם , וביניהם מן הדמויות הבולטות ביותר , היו בעלי מלאכה עניים או ממוצא דל . את מעמדם לא קבעו אלא ידיעתם בתורה , התנהגותם האישית ואישיותם העשירה . מלבד הסנהדרין ביבנה שפעלה גם _כבית מדרש גדול להוראה ולפסק , פרחו _בתי מדרש בערים ובכפרים ככל חלקי הארץ : בכפר עזיז , דרומית לחברון פעל רבי ישמעאל ; בבני ברק בשפלת יהודה פעל רבי עקיבא ; 90 בלוד ישב רבי אליעזר בן הורקנוס והיה לו בית מדרש גדול " . בפקיעין , הסמוכה ללוד , פעל רבי יהושע בן חנניה 92 ובגליל — כציפורי , פעל רבי חלפתא ; ובסיכנין — רבי חנינה בן תרדיון ' . ראשי בתי מדרש אלה היו באים לעתים מזומנות ליבנה , אך פעלו בהוראה ובהנהגת הציבור בעריהם ובאזוריהם . אל חכמים אלו ואחרים שקיימו בתי מדרש בעריהם השכימו תלמידים מהסביבה ואפילו ממרחקים , כגון תלמידי רבי טרפון שבאו אליו גם מהגליל . אולם החכמים לא הסתפקו בהוראה רק בעירם , אלא נדדו על פני עיירות בימות חול או שבתו באחת הערים ותלמידים ושומעים מן הסביבה התכנסו ושמעו תורתם . מסורות רבות מצויות על חכמי הדור המורים תורה מחוץ למקומות ישוביהם . כמה מסורות המספרות על בן עזאי שהרבה ללמד תורה בשווקי טבריה . על רבי אליעזר בן הורקנוס מסופר ש'שבת בגליל העליון ושאלוהו שלושים הלכות בהלכות סוכה 97 , ' וכיוצא בהם רבים אחרים . הלימוד לא נצטמצם בין כותלי בית המדרש ובית הכנסת . גם ביבנה עצמה כשמרובים היו השומעים שלא מקרב החכמים המוסמכים יצאו את בית המדרש 89 משנה , כלאים ו , ד . 90 בבלי , סנהדרין לב , ב . 91 בבלי , שם , שם : שיר השירים רבה פ"א , ג . 92 בבלי , סנהדרין שם , שם . 93 תוס , ' תענית יד . עמ' 94 . 216 תוס / נגעים ח . עמ 95 . 628 משנה , עירובין ג . ה . 96 בבלי , עירובין כט , א וראה שם מקבילות . 97 בבלי . סוכה כח . א .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר