ג. ההנהגה הלאומית לאחר החורבן

עמוד:28

רבן יוחנן בן זכאי החל בידיעתם הברורה של השלטונות או רק בהסכמתם שבשתיקה לשקם את החיים היהודיים מבחינה ארגונית ורעיונית מחשבתית . תחילה בקש לגשר על התהום שנוצרה בחיי העם היהודי עם חורבן המקדש ' ) מקום שמתכפרין בו עוונותיהן של ישראל ( ' ולכן הורה / 'בני אל ירע לך , יש לנו כפרה אחרת שהיא כמותה ואיזה , זו גמילות חסדים שנאמר ; 'כי חסד חפצתי ולא זבח' ( הושע , ו , ו 46 . ( מסתבר כי בין הדברים הראשונים שבהם עסק רבן יוחנן בן זכאי ביבנה היה קידוש חדשים ועיבור שנים — תיקון שכידוע נעשה בחצרות המקדש , ומשם הודיעו על כך באמצעות משואות ושליחים שיצאו לקהילות הארץ והתפוצות . כמה וכמה מן התקנות של רבן יוחנן בן זכאי קשורות בקביעת קידוש החדשים ועיבור השנים ביבנה . בימי הבית לא תקעו בשופר בראש השנה שחל בשבת , אלא במקדש ורבן יוחנן תקן שביבנה , מקום שיושבת הסנהדרין ומקדשים חדשים , יש לתקוע גם בשבת כבמקדש . 48 על ידי כך נקבעה יבנה או הסנהדרין כמרכז ההנהגה לכלל ישראל והועברו אליה חלק מן הסמכויות והמעשים שנעשו בחצרות המקדש בירושלים . תקנות אחרות של רבן יוחנן אף הן מתקשרות להסדרת ענייני קידוש החודש . תקנות אחרות עוסקות בהסדרת בעיות בחיי יום יום שהתעוררו עם חורבן המקדש וביטול הקרבנות _™ . אולם תקנותיו והוראותיו אינן מצטמצמות לשאלות שהיה הכרח למצוא להן פתרון לשעה , אלא מאפשרות למעשה קיום אורח חיים יהודי של שמירת המצוות בלא זיקה הכרחית למקדש . בוודאי שמספר מצוות , ובראש וראשונה הקרבת הקרבנות אין לקיימן אלא במקדש ועל גבי מזבח ; אולם , היו מערכות מצוות שלא בהכרח קשורות במזבח ממש , אך למעשה ראו אותן _תלוייות בו כמו נטילת לולב , שבימי הבית נטלו רק במקדש כל שכעת הימים , ומחוץ למקדש — רק יום ראשון , לפי שראו את עיקר המצוה בנטילת לולב במקדש . רבן יוחנן התקין ; 'שיהא לולב ניטל במדינה שבעה זכר למקדש . ' הוא אמנם קבע זכר למקדש , אך עם זה עצב את קיומה של המצוה בשלמותה בלא זיקה למקדש . נקיטת קו זה מתבררת גם בכמה תקנות אחרות , שנזכיר אחת מהן . בידוע היתה תנועת גיור גדולה בדורות האחרונים לימי הכית ותנועה זו המשיכה וכנראה אף גברה לאחר החורבן . הגוי העובר ליהדות חייב 'במילה וטבילה והרצאת דמים ; ' 46 אבות דרבי נתן , נוסח א , עמי יא , א . 47 משנה , ראש השנה א . ג ; ב , ג , ה ; תוס , ' שם , ב , ב , עמי 48 . 210 משנה , ראש השנה ד , א . 49 משנה , שם , א , ד . 50 רשימת התקנות ערוכה בבבלי , ראש השנה לא , ב . 51 משנה , ראש השנה . א , ג .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר