מבוא

עמוד:12

במשך השנים שרבטתי לעצמי פתקים של הרהורים . הפתקים שנכתבו על שולחן הכתיבה , בקפיטריות , ברכבות , בטיסות לחו"ל , בכנסים , תוך כדי שיחות עם סטודנטים , ברמזורים ואפילו בהפסקות של סרטים בקולנוע הפכו לשיעורים באוניברסיטה ואחר כך התגבשו לספר זה . איני מתיימר להוסיף ידע בתחום ספציפי של חקר המנהיגות . אני מבקש לפרוש בפני הקוראים תפיסה אינטגרטיבית של תופעה רבת פנים זו . נראה לי שהקושי לפתח את הדיון האינטגרטיבי על המנהיגות נעוץ בכך שמנהיגות , בייחוד זו הקרויה בפי כול "כריזמטית , " היא קודם כול תופעה רגשית . אף כי טענה זו תואמת את ניסיוני האישי , היא אינה מבוססת על אינטואיציה בלבד . במאמרו עטור הפרסים על "רגשות וחשיבה : העדפות שאינן דורשות היקשים" מסכם רוברט זאיונץ , ( Zajonc ) פרופסור לפסיכולוגיה חברתית מאוניברסיטת מישיגן , מחקרים רבים העוסקים בסוגיה הקלאסית של "שכל מול רגש " . " אנשים אינם משליכים נפשם מנגד למען חופש בשל ניתוח קוגניטיבי מדויק של בעד ונגד . " בני אדם מעדיפים דרך חיים אחת על פני אחרת ואדם אחד על פני רעהו . העדפה היא עניין רגשי ( הסברים והערכות באים לאחר מכן . ( כמעט כל פגישה עם אנשים שאיננו מכירים , ובכלל זה פגישות עסקיות האמורות להיות "רציונליות ואינסטרומנטאליות גרידא , " ממחישה זאת ( אנחנו קוראים לכך בשמות כמו "כימיה " , " קליק" וכיו"ב . ( מנהיגים כריזמטיים עונים על צרכים רגשיים . יש לכך תימוכין במחקרים רבים ו מנהיגים שדורגו ככריזמטיים היו גברים ונשים שהצליחו לעורר רגשות ושהשתמשו בדימויים בעלי השפעה רגשית רבה יותר ממנהיגים שנתפסו

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר