מריבות בין הפרוטסטנטים הגרמנים והאנגלים ופירוק הבישופות המשותפת

עמוד:288

מריבות בין הפרוטסטנטים הגרמנים והאנגלים ופירוק הבישופות המשותפת על מערכת היחסים בין הפרוטסטנטים הגרמנים והאנגלים מוסרים נוסעים שונים , במיוחד הפרוטסטנטים הגרמנים . שולץ ( 1851 ) מתאונן , בי בערה הפרוטסטנטית בירושלים שלטת הכנסיה האנגליקנית , מאחר שיש יותר אנגלים מאשר גרמנים . לדעתו עתיד היסוד האנגלי שבערה לדחות בהדרגה את הגרמני , במיוחד הואיל וגם השפה האנגלית מתפשטת בעדה יותר ויותר . לדוגמה הוא מביא את העובדה , בי בבית הספר של המיסיון הפרוטסטנטי , שבו ממירים רתם של יהודים פולנים יודעי גרמנית , מלמדים אותם את השפה האנגלית והגרמנית שלהם נשכחת . עוד הוא מציין , כי למרות שלעבודה בבית הספר ולתפקידי מיסיונריות בעיר מתאימים דווקא גרמנים —ואת המשרות אכן תופסים בעיקר גרמנים —הרי המיסיונרים הגרמנים בעצמם נקשרים לכנסיה האנגלית והופכים במשך הזמן בהדרגה לאנגלים . גם שטראוס מדגיש את הניגודים בין האנגלים והגרמנים . רבים מהמיסיונרים הפעילים בירושלים הם גרמנים , וגם המומרים במוסדות השונים הם יהודים גרמנים ו אבל כולם שייכים רשמית לכנסיה האנגלית ולחברות המיסיון האנגליות , ואלה בוודאי לא יעזבו את המוסרות האנגליים . לבן , מחר גיסא אמנם טוב שהכנסיה האוונגלית הגרמנית התקשרה עם האנגלית , אבל מאירך גיסא חשוב גם להאדיר את מעמד המוסדות הגרמניים . משום כך נאספו בגרמניה למעלה מ 50 , 000 טלר , כדי לייסר מוסדות גרמניים בירושלים , וכן נתמנה קונסול פרוסי , ר"ר שולץ . הוקם גם בית הארחה גרמני , כדי שהצליינים הגרמנים מעוטי האמצעים לא יזדקקו לכנסיות אחרות . ברחבי ארץ ישראל יש מאוח גרמנים , בעיקר בעלי מלאבה , והם רצויים מאד בזכות טיב עבודתם . עם זאת אין דאגה רוחנית רתית מספקת לאנשים אלה מצר הכנסיה הגרמנית . השפה הגרמנית נפוצה למדי בארץ ישראל ובירושלים , גם הודות להרבה יהודים דוברי גרמנית . " לסוף שנות ה 50 חוזר שרר ומציין , כי פעילות שתי הקהילות הפרוטסטנטיות —הפרוסית והאנגליקנית —משותפת . את הקהילה מייצג האדון גובאט , שוויצי שעסק קורם בפעילות מיסיונרית באפריקה , והתפילה נערכת במשותף בכנסיה חדשה מצוידת בצורה נאותה . ' לשנות ה 70 משבח אורלי את מעמדה המיוחד של הכנסיה הפרוטסטנטית בין שאר הכנסיות הנוצריות . הוא מעיר , כי אינה משתתפת בכל המריבות הבין כנסייתיות , וכך היא ממלאת תפקיר . 11 פטרמן , א , עמי . 217-216 נו . וורן , ירושלים שמתחת לפני הקרקע , עמי ; 102-100 וראה עליו , גם : ברטלט , ביקור מחדש , עמי 49-47 ( בתרגומו של איש שלום , עמי 6 ו . ( 6 נו . וויליאמז , מפח האדמירלוח הבריטית , מסי , 56 על מיסיונרים וחוקרים אמריקנים ששהו בירושלים , ראה גם : גרביל , עמי . 39-38 . 14 שולץ , ארץ קדושה , עמי . 15 . 121—119 שטראוס , עמי . 1 « . 273-255 שרר , עמי . 198-197 פטרמן ( 1853 ) מציין , כי קהילת האנבפטיסטים אינה גדולה ובראשה עומד המטיף האנגלי ברקלי . הוא מטביל את בל המעונין בכך במי השילוח ( את הטבילה הרגילה הוא חושב לחסרת ערך , ( דורש בכל יום אי בדירת אחר החברים , ואחר בך מחלק לחם לכל הנוכחים . " ו 1 רן מכנה את הרברנר ג'וזף ברקלי 'כומר בכנסיה האנגליקנית , ' ואומר , כי זכה לכבוד גם מהמוסלמים ומהיהודים בזכות יריעותיו הרבות , וכי תרגם את המשנה לאנגלית . מזמן פעילותו של המיסיון האמריקני נשאר ער היום בית הקברות הפרוטסטנטי אמריקני ע ל הר ציון ( להבדיל מבית הקברות הפרוטסטנטי הכללי , שהוקם מאוחר יותר במורד המערבי של הר ציון . ( אתר זה מצוין בבר במפת האדמירלות הבריטית .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר