בזכות ההמשכיות בחינוך (דברי־הקדמה מאת פרופ' אליעזר שביד)

עמוד:12

ההיסטורית . עובדה זו מזדקרת בייחוד מן המחויבות שהיתה אז להנחלת השקפת עולם כוללת המנחה אורח חיים ותובעת הגשמה . מחויבות זו היא שגיבשה את תוכנית הלימודים , את דרכי ההוראה ואת תפקיד המורה כמחנך . השקפת העולם החינוכית שהנחתה את המערכת הבית ספרית לא הסתפקה , אפוא , ב"העברת מידע" פונקציונלי ובפיתוח מיומנויות מקצועיות . אדרבא . עיקר עניינה היה בהתפתחות האישיות התרבותית ובחיברות של היחיד במשפחתו , בקהילתו , בעמו , בטבע ארצו ובעולמו דרך חיי חברה ועבודה . בדרך זו גיבש בית הספר העברי , למרות מהפכנותו , מסורת חינוכית משלו , וזו אכן שיקפה גם מטען מסוים מן המסורת הקודמת . כאשר קמה מדינת ישראל התעורר הצורך להקים מערכות יותר כוללות לשם החינוך הלאומי הממלכתי . מערכת החינוך החדשנית שנוצרה בתקופת הישוב הפכה ממנה ובה למורשת הממוסדת של העבר הקרוב , ובתור שכזאת היא נתפסת כתשתית שיש להמשיך בנסיבות החרשות , המהפכניות . ההמשכיות בלטה כצורך ממסדי חיוני שבלעדיו אי אפשר למלא את התפקיד הקשה של קליטת העלייה ומיזוג הגלויות . קברניטי החינוך חיפשו משענת תרבותית יציבה בחברה הקולטת , והאידיאולוגיה החינוכית שהתגבשה הגדירה את תפקידה ביישום אחידני של מורשת בית הספר העברי המודרני בתקופת הישוב , בייחוד המורשת של "זרם העובדים . " כאמור , ספק אם התרבות העברית שנוצרה בתקופת הישוב היתה מלאה ומבוססת כל צרכה , וספק אם המערכת הבית ספרית שלה היתה מסוגלת לתפקידה הממלכתי , אבל האידיאולוגיה המנחה היתה המשכית , אפילו נוקשה בהמשכיותה עד כדי דוגמטיות . היתה זו מדיניות של "כור היתוך" ששאפה להנחיל לעולים , ובייחוד לילדיהם , את מורשת התרבות העברית על ידי תוכנית הלימודים , דרכי ההוראה והמסרים של השקפת העולם הציונית . אולם דומה שהמהפכה שהתחוללה במציאות הארצישראלית גברה עד מהרה על מדיניות "כור ההיתוך , " שהיתה שגויה מיסודה . בדיעבד התחיל תהליך של השתנות חברתית תרבותית שהטילה על מערכת החינוך מטלות חדשות לבקרים . היא נדרשה להשתנות ולהתאים את עצמה במהירות , בניגוד קיצוני לנטייה הפנימית המהותית של כל מערכת חינוך , לרציפות מסורתית ולדפוסים יציבים . היה זה מרוץ מכשולים במאמץ דון קישוטי להדביק את קצב ההתאמות למשימות השעה , בכל פעם בתחום אחר של העשייה החינוכית : משימות קליטת העלייה , משימות גיבוש הזהות היהודית וההכרה הציונית , משימות ההכשרה המקצועית . כל אלה ערערו את השקפת העולם החינוכית שהשחיתה את החינוך הארצישראלי בתקופת הישוב , והיא

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר