עם הספר

עמוד:9

עם הספר הספר שלפנינו נכתב כמחאה ובביקורת על "מדיניות" החינוך הרשמית העומדת בסימן 'הפדאגוגיה של ההתרחשות בהווה / השלטת במערכת החינוך מזה למעלה משנות דור " . מדיניות" זו , כביכול פדאגוגית , שנקבעה במסדרונות משרד החינוך משקפת תפיסה פרגמאטיסטית צרה ועקרה ומבטאת עמדה של בריחה וניתוק ממורשת העבר היהודית ומנכסי הרוח והתרבות הקלאסיים והאוניברסליים . זוהי "מדיניות" המתבלטת והמאופיינת על ידי שקיעה , נהייה וסגידה לשכלולי הטכנולוגיה ול"פלאיה" המתחלפים חדשות לבקרים והמתורגמים למישור הדידקטי ללא סינון מוקדם וללא נקיטת עמדה ביקורתית ואוטונומיה מבחינה מוסרית ורוחנית תחילה . זוהי " מדיניות" המאופיינת על ידי "ריצת אמוק" אחר תגליות מדעיות בעלות פוטנציאל יישומי וטכנולוגי תעשייתי המוצאות את דרכן לתוך תוכנית הלימודים של בית הספר בצורת חיבור חוברות וספרי לימוד לעשרות ולמאות ובולמוס של רכישת ציוד ללא הפעלה מוקדמת של שיקול דעת פדאגוגי רציני ומעמיק וראייה לטווח ארוך . ספר זה עומד בסימן הדאגה העמוקה מפער גדל והולך בין ההתפתחות המדעית והטכנולוגית המואצת והמסחרית , המלווה ב"מסע" אגרסיבי של פירסומת אודות אמצאות ותגליות מרעישות , לבין המצב המוסרי והרוחני ההולך ומידרדר והמשבר התרבותי הפוקד את דורנו . אותה מידה של דאגה מתעוררת במקביל , לנוכח התופעה של ביזוי כבוד האדם , העובד בשירותים , בחקלאות , בבניין ובסלילת כבישים ושל זילות מקצועות העבודה והמלאכה המסורתיים השונים . שיטת הדיון והניתוח ודרך הרצאת הדברים אינן אחידות לכל אורך הספר אלא אקלקטיות במובן הטוב של המושג , תוך כדי שילוב מובאות מבעלי עמדות , גישות , תפיסות , דעות והשקפות בתחומי הגות , תרבות , מדע ופילוסופיה שונים הנוגדות את ה"קו הרשמי" המותווה על ידי קברניטי החינוך הנימנים על הממסד השולט מזה שלוש עשרות שנים . מובאות אלה מאפשרות לא רק לקבל תמונה שלמה ומקיפה יותר על השתלשלות העניינים ומגמות ההתפתחות אלא גם מאפשרות לבטא את רוח התקופה שבה נאמרו הדברים בצורה אותנטית יותר . עקב זאת ועקב העובדה שמלאכת כתיבת הספר ארכה כשש שנים תמימות לא ניתן היה להימנע מחזרות מסוימות על כמה הנמקות ורעיונות יסוד , ועם קהל הקוראים הסליחה . הספר נכתב , בין השאר , בעקבות ובתגובה לפעילותם היחצ"נית של תומכי דו"ח 'ועדת הררי " , ' מחר , " 98 הסוברים משום מה , שמימוש רעיון הקידמה

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר