14. מכת מינכן

עמוד:498

במפה זו פרוצות חומותיה של העיר מדרום ומצפון מזרח ומותירות רושם של עזובה והזנחה ( וראה לעיל , מפות בורכרד מהר ציון ומרינו סנודו . ( דומה כי כוונת הצייר לתאר חומה ומגדלים המקיפים את העיר כולה , אך לצדם , מחוץ לחומה , מופיעים גם שרידיה של חומה קדומה יותר . על פי השרידים הללו נראה שהיתה לעיר קודם לכן חומה שהקיפה גם את הר ציון , שעליו אפשר לראות בבירור קטע חומה ובו שער . חומה זו התחברה ככל הנראה לקיר הדרומי של הר הבית , שגם בו מתוארים שרידי חומה הרוסה . קו החומה המערבי מוזר מאוד . המצודה ( היא מגדל דויד ) מצויה עתה מחוץ לחומה וממנה מובילה דרך אל מצודה נוספת , השייכת לקו החומה . קשה מארד להאמין שאמנם כך היה . לעומת זאת , מאששת גם מפה זו את ההנחה שבמשך המאה הי"ד ( ואולי מאוחר יותר ) היתה חומה שהקיפה את הר ציון ונחרבה בשלב מסוים . כעיר עצמה בולטת 'דרך חיסורים' על תחנותיה , שממנה מסתעפות דרכים המובילות לצפון העיר ולמרכזה . כמו כן נראה רחוב דויד , המוביל מן המצודה מזרחה אך איננו מגיע עד הר הבית אלא פונה ומתחבר לשערה הדרומי של העיר . מחוץ לעיר מופיעה דרך המקיפה את העיר ממזרח , פונה דרומה ומטפסת להר ציון . כמו כן מופיע קטע דרך מצפון לעיר . תיאור בתי העיר ואנשיה נראה מציאותי יותר מזה של המפה בקודקס פטולמאיוס ( להלן . ( כך צורתם של כיפת הסלע ומסגד אלאקצא , שבראשם מתנוסס הסהר י הצריח העומד מצפון להר הבית ! וכנסיית הקבר . במיוחד מעניינות הדמויות השונות בלבושן המזרחי , הגמל והחמור , המעניקים מימד אותנטי לציור . בתי העיר , לעומת זאת , מוצגים בצורה סכימאטית לחלוטין וכלל אינם מזכירים את בתי העיר העתיקה עטורי הכיפות . מחוץ לעיר מתוארים אתרים רבים באיזור הר ציון , מדרום להר הבית ולמרגלות הר הזיתים . על הר ציון מתוארות שתי אבנים בודדות , שמקורן כנראה במסורות מן המאה הי"ד . אחת מציינת את המקום שבו מונה מתי כשליח במקום יהודה איש קריות , ואחת — את המקום שבו עמד ישו והטיף לתלמידיו ' " . בסמוך מצוי ביתה של מרים , שבו שהתה במשך ארבע עשרה שנה לאחר מות בנה ( ראה יוחנן יט . ( 27 מתחת לאלה מצוינות שתי מסורות קדומות . אחת מתייחסת להעברת גופתו של סטפאן הקדוש מכפר גמלא לירושלים . גופתו של סטפאן נתגלתה על פי מסורת זו בשנת 415 בכפר גמלא , שם נקברו גם רבן גמליאל ושני בניו ; שרידי ארבע הגופות הועברו לירושלים ונקברו בהר ציון . המסורת השנייה , מן המאה הרביעית , מספרת כי סמוך למקום האמור ניסו היהודים לחטוף את גופתה של מרים כאשר השליחים נשאו אותה אל מקום קבורתה בעמק יהושפט . ידו של אחד היהודים , שניסה לגעת בגופה , נפצעה ונרפאה רק לאחר שפטרום התפלל למענו ; לאחר מכן התנצר . יי מתחת M חומה זו נבנתה על ידי צלאח אלדין ושופצה כנראה בפקודת _פרידריך השני ; ראה לעיל , בפרק 'שלטון האיובים / 1229-1187 150 שתי המסורות הללו מוכרות לנו מן המאה הי"ד ; ראה , למשל : big church ... there stands a big stone where Jerusalem 1952 , p . 68 : 'Between that place and the 1433-45 ' , in : E . Hoade . Western _Pilgrims , 'An Itinerary of a Certain Englishman , Mattias the Apostle was substituted among the Apostlesfor Judasthe traitor וראה גם אצלפליקס פאברי , שם , עמי ( PPTS . 8 , p . 329 ) 273 וכן אצל הצליין , Thomas Bruygg בשנת 1392 ( שם , עמי rebuking the incredulity of the disciples' 'Also on Mount Sion ... where Christ preached : ( 82 15 l ראה לעיל , הערה . 22 '" סיפור זה , המופיע בגייסות שונות , מקורו בחיבור

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר