3. מפת האג

עמוד:448

מגינו בולט במיוחד , שכן הוא מסומן בצלב . לחניתו נוסף דגלון מעוטר בצלב , שנקרא . gonfanon הואיל והאבירים שבציור רוכבים ללא כיסוי פנים , ( visor ) יש להניח שהמפה צוירה במאה הי"ב . מתחת למפה כתובת , המספרת על השמחה השוטפת את העיר עם כיבושה על ידי הצלבנים ומכריזה כי היא מסמלת את ירושלים הנצחית העתידה לקום . כתובת זו מדגישה את תחושת התחדשותה של העיר עם הכיבוש הנוצרי . גם כאן , כמו במפת פאריס , מורגש קשר בלתי אמצעי בין העיר ההיסטורית ובין הכיבוש הצלבני והשלטון הנוצרי הנוכחי בירושלים " . פרט נוסף במפה הבולט מייד לעין הוא שני האיורים המופיעים מצפון לעיר ( בשמאל המפה . ( קבוצת אנשים בעלי חזות מרושעת הולכים יחדיו , ודומה כי אחד מהם מחזיק בידו אבן . מתחתם מתואר קדוש שלראשו הילה , הכורע ברך בתפילה . אלה הם היהודים , הסוקלים את סטפאן הפרוטומרטיר ( מעשי השליחים ז . ( 60-54 הכנסייה שנבנתה לכבוד קדוש זה הועתקה ממקומה כדי לפנות מקום לסצינה זו , והיא מופיעה במפה למטה , מעבר _b , 'Mons gaudii ' הוא נבי צמויל . במפה זו , כמו במפות בריסל , שטוטגרט וסנט אומר ( ראה להלן , ( מוקדשת תשומת לב רבה גם לסביבות העיר , והשטח כולו עמוס באיורים ובכתובות . בולט במיוחד רצונו של הצייר למלא את החללים זאת הוא עושה בעזרת הנקודות המוזהבות בתוך העיר ומחוצה לה . מעניינת צורת הצגתו של נחל קדרון — כעין צינור מוארך , היוצא ממעיין השילוח ומסתיים בכנסיית מרים הקדושה בעמק יהושפט . 'צינור' דומה מופיע בהבלטה גם במפת שטוטגרט ( ראה להלן . ( הכנסיות שבמפה מתוארות כולן באופן דומה : לכולן מבנה בעל כיפה מרכזית , שמתחתה שוליים מוזהבים עגולים או מזווים . לצד המבנה המרכזי מופיעים אגפיה האחרים של הכנסייה . חומות העיר הן בעלות קצה משונן כמו במפות האחרות , אך שורות הנדבכים שבחומה אינן מצוינות . שער הזהב הסגור צבוע במפה זו בזהב , ואילו השערים הפתוחים צבועים בשלל צבעים אחרים . מערך רחובותיה של העיר זהה לזה שבמפות פאריס , שטוטגרט ובריסל . מגדל דויד , שהופיע במפת פאריס כחלק מ'שער דויד , ' מופיע כאן , כמו ביתר המפות ( ראה להלן ) בנפרד בתוך הרובע הדרומי מערבי של העיר . המגדל שונה בעיצובו מכל המבנים האחרים במפה , ומייד ניתן להבחין כי מדובר במצודה מבוצרת . מיוחדים במינם שלושת החצים המזדקרים ועולים מתוך המצודה . במפה זו , שלא כבמפות פאריס , שטוטגרט , פירנצה , בריסל וסנט אומר , מופיעה רק כנסיית הקבר כעיגול , ואילו ' מקדש האדון' מוצג באופן חזיתי . האתרים המופיעים במפה זו ובבאות אחריה רבים ומפורטים יותר : בסביבות הר הזיתים נזכרות מספר מסורות : _^) _'jmn _n"Vi 7 ' — Ascensio Domini _ _n _DKp — Ihesu trans torrentem Ccdron Recessus ;( 19 _TD / 07772 ; 51-5 O 'חציית ישו את נחל קדרון' ( יוחנן יח _nnnx ' — Villa Gethsemani ;( 1 ( או כפר ) גת שמנים' — ביטוי שמקורו ב'ברית החדשה " . ' במדבר יהודה אנו מוצאים לצדו של 'ההר הנישא' את יריחו , ומעבר לשולי המפה — 'Locus quadragesime' מקום ארבעים ( הימים ) — המקום במדבר שבו צם ישו ארבעים יום ונוסה לראשונה על ידי השטן ( מתי ד 4-1 ועוד . ( כאמור לעיל ( ראה מפת פאריס , ( מקום הניסיון הראשון זוהה במעלה הקרנטל , ומתקבל על הדעת אפוא , כי כתובת זו , אף על פי שהיא מעבר לשולי המפה , מקומה ליד ציון 'ההר הנישא' . Mons excelsus — 62 ראה לעיל , בדיון על מפת פאריס . יי < מתי כי quae didtur Gethsemani' 'Tune venit Jesus cum illis in vilkim : 36

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר