אדריכלות

עמוד:321

הוא כותב שהקאפלה המרכזית שרדה ואף מנסה להסביר עובדה זאת : 'את הקאפלה , הנמצאת על מקום העקבות [ של כפות רגליו ] של המשיח , והכוללת בתוכה את האבן עם העקבות הקדושים , השאירו בשלמות , מפני שהם עצמם [ המוסלמים ] מעריצים את העקבות הקדושים ... את העקבות האלה מנשקים בהערצה הן הנוצרים והן הסאראקנים " . ' בקאפלה נעשו בוודאי שחזורים ותיקונים רבים במשך הדורות , אבל יש להניח שאלה לא שינו את מידותיה ואת צורתה הבסיסית . על חלק מהשינויים יש עדויות בכתב . הטיוח הוא מרכיב עיקרי ביצירת הבדל בולט באופי החומר , המאפשר הבחנה ברורה בין החלקים המקוריים ובין אלה המאוחרים יותר בבנייה : פינות המתומן והקשתות בקומה התחתונה בנויות אבנים גדולות , מסותתות וחשופות . הבנייה הזאת , שהיא חזקה וישרה , עומדת בניגוד גמור לתוף , לכיפה ולקירות המילוי בין הקשתות . אלה האחרונים מטויחים , וכתוצאה מכך נראים הם חסרי ליטוש ורכים כפלסטלינה . יש להניח שהחלקים המטויחים הם היחידים שחלו בהם שחזורים וחידושים , בעוד שהחלקים מאבן , היוצרים את שלד המבנה , עומדים מאז התקופה הצלבנית . החלקים מאבן הם הנושאים את מרכיבי העיטור הארכיטקטוני שהיו חלק בלתי נפרד מהמבנה עצמו ; הכרכוב ( cornice ) והעיטור שלו , ( modiiions ) המפריד בין הקומה התחתונה והתוף , והפס העוקב אחר הקשת . ( archivolt ) הכותרות בראש העמודים פוסלו באבן אחרת , בהירה ורכה ודמויית שיש . ההבדל בחומר מצביע על תיארוך אחר לכותרות המקשטות את המבנה . על פי הבדיקה הסגנונית , זמנן שנות השלושים של המאה הי"ב " . תיארוך מוקדם יותר של המבנה עצמו נובע מן המקורות הספרותיים . על פי העדויות בכתב הנוגעות לכנסיית העלייה הצלבנית ניתן לתארך את המבנה במדויק לראשית המאה הי"ב : הרוטונדה הביזאנטית נזכרת לאחרונה בחיבורו של מקדסי משנת '\ 985 במרוצת כל המאה הי"א אין שום תיאור של כנסיית העלייה , ולעומת זאת ישנן עדויות על הרס מכוון של כנסיות אחרות בירושלים . הגדולה בפעולות ההרס האלה היתה בלי ספק זו שבפקודת הח'ליפה אלחאכם , ( 1009 ) שלא פסחה גם על כנסיית הקבר " . מעשי ההרס מתוארים בעדותו של זיוול ף , ( Saewuio המספרת בייחוד על הרס הכנסיות מחוץ לחומות ירושלים " . יש לשער שכנסיית העלייה הביזאנטית נפלה קרבן לאחת Seigneur _d'Anglure , Paris 1878 , p . 180 Longnon ( eds . ) , Lc saini voyage de Jherusalem ( 111 iJ פאבר ( לעיל , הערה , ( 41 עמ' . 389 arciba c turca ..., Gerusalemme 1922 , no . 1073 ; B . I 'irmani ed a / tridocumenlilega / iemanatiin lingua ( note 47 ) , p . 229 ; E . Castellani , _Calctlogo dei 308 ; F . Quaresmius , Klucidalio Terrac Sanctae , 11 voyages du Jacques de viliamont , Arras 1606 , p . Uber peregrinalionis . ROL . Ill ( 1 X 95 ) . p . 201 ; Les C havanon , Paris 1902 . p . I 1 I ; Jacobus da Verona , p . 154 ; Affagart . Relation de Terre Sainie , ed . J . viaggiodi Gierusalemme _. ed . D . Basa , Roma I 595 , 47 ) , p . 47 ; Giovanni Zuallardo . II devolissimo Niccolo da Poggibonsi , Libro d'Ollramare ( note 54 Steinmet / en aus Fontevrault in ff Land , ed . B . Bagatti , Jerusalem 1953 . p . I 12 Amico , Plans of the Sacred Edifices of the Holy " London 1 X 96 , p . 50 Palestine , trans . G . Le Strange , PPTS , III . 3 , Mukaddasi , Description of Syria . Including M XXXIII ( 1 980 ) , 83-97 _fahrer / eit _" . Wiener . lahrbuch _fiir Kunstgeschichte , Jerusalem ; cine Bauplastikwerkstatt der _Kreuz- B . Kuhnel , ראה ; מ' גיל , 'היסטוריה פוליטית של ירושלים , ' ס"י ( מוס , ( ' עמי London I _S 96 . p . 43 et Terrain Sanctum , ed . A . Rogers , PPTS . IV , 2 , ReluliodeperegrinationeSaewulfiad Hirosolymam ix . 21-20

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר